fredag 12 juli 2024

Trädgården mitt i juli

Det är mycket som blommar i gult här. Stockros, praktlysing och mörkt kungsljus. 

Floxrabatten är för tillfället väldigt grön men snart så blir det färggrant där.  Det enda som blommar är de små pelargonerna på hyllan.

 Djävulsbusken eller smällspirean har kartat på sig ordentligt. Jag fick en stickling av en vän för några år sedan. Älskar de röda bladen som bryter av mot det gröna.

Korall kornellen har ränt iväg och ska beskäras sen. Bären eller vad man säger är fina och fåglarna tycker om dem. 

Sen som jag skrivit om tidigare, den envisa knölklockan som inte går att utrota. Den är förvisso fin i sin blåa färg men jag vill inte ha den i min närhet. 

Ja sen försöker jag hålla ogräset borta i gruset. Behöver fixa till den platsen lite. En ny vaxduk kanske och lite färg på stolarna.  Jag ska ge mig på plattraden någon dag eller om jag ska testa med salt. 

I krukan där jag har en gurkplanta har små violer tagit plats. Ser ut som att de står och kikar lite över kanten.


Ny dag nya möjligheter.

Kram Pia






4 kommentarer:

  1. Så mycket fint du har i din rabatt. Den där gula blomman som du visar först, är det stockros? Eller är det en annan växt? Skulle gärna ha den blomman i min egen trädgård.

    SvaraRadera
  2. Så fint det är nu. Jag skulle inte rekommendera salt om gången är i närheten av gräsmattan, bättre då med handrensning eller ogräsättika.
    Ha de gott i sommarsverige. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Vackert i din trädgård. Vi hade också smällspirea i vår trädgård när vi bodde i Sverige. Mycket vacker färg på den.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Jag tycket praktlysing + knölklocka = sant! Så fint. Och stockrosen!
    Ha det fint och hoppas diskmaskinsskadan är läkt nu.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.