lördag 13 juli 2024

Pelargonerna

 Det har blivit lite av en sport att få pelargonerna att övervintra. 

Sen tycker jag att det är roligt att sätta ner ett frö eller fler och få många pelargoner. Man kan ge bort i present, man kan sälja om man tycker så.  

Att ta en stickling är ju också enkelt om man vill få flera. Här ovan en Mårbacka som jag fått av grannen. Förra året sådde jag den här sorten."Night Scarlet" Gillar de mörka bladen. 

I år blev det den här. Den är inte så tokig den heller. "Apache Appleblossom" 

Sen tog jag hem en från gamla jobbet som stått i ett fönster men som inte blommade under mina två år. Här fick den mer ljus och färgen är härlig. Vet inte namnet på den.

På vår utflykt häromdagen så inhandlades denna till ett lågt pris. Tror den kommer blomma snart den med. Hoppas!

 

Jag tycker det är spännande att mixa och blanda olika bladverk också. De är vackra både med och utan blommor.

Här är några andra sorter som finns här hemma men jag kan inte namnen på dom heller.



Den här nedan är väldigt hög. Jag borde ha klippt ner den i våras. 


Jaha ja det var det en liten pelargon kavalkad.


Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen pelargoner men jag lyckas inte övervintra dom. Har försökt i flera år men har nu gett upp. Dina pelargoner är verkligen så fina.

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen gröna fingrar, som lyckas så fint att övervintra och så fröer och ta sticklingar! Jag övervintrade tre stycken men ingen blommar i år!! Vad gör jag för fel månnetro. Brukar ju ändå få dem att blomma men i år är det som förgjort, små och ynkliga är de med... Suck.
    Men du har fina i alla fall! ♥

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Denna älskade blomma! Så tacksamma och enkla! Du har lyckats fint :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.