fredag 15 mars 2024

Forsythia, surdeg och såpatrick

 Ja det blir lite blommor igen. De blir jag glad över när jag ser. 

Tog in några kvistar och de lyser så härligt gula nu på köksön. Grått väder och regn här i Uppland och ingen bättring av axeln men halsen känns Ok i alla fall. Skönt! 

Jag blev lite sugen på att testa surdeg igen. Sonen inspirerade mig. Jag sa förra gången Aldrig mer. Men övning ger färdighet skrev jag visst på bloggen också för fyra år sedan. Så nu står den där och bubblar. Den ska matas en gång till innan degen ska sättas. 

Sen så såg jag ett klipp på FB om hur man får fina ugnsplåtar med hjälp av såpa. Nu är två plåtar insmorda och ska ligga i plastpåsar ett dygn. Spännande och se om det fungerar. Jag kan meddela resultatet senare. Ja både på plåtar och surdegsbröd. 

Fredag igen och jobbet väntar. Det blir nog en bra dag känns det som.


Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Så härligt med lite vårblom i vas :-)
    Åhh, det där med såpa låter intressant! Du får rapportera om det fungerar.
    Lycka till med surdegsbaket.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Vackert blomster på bordet.
    Ska bli roligt att höra om resultaten senare.
    Ha en bra fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.