lördag 18 november 2023

Om idiotiska inköp

 Förra året när jag var bjuden på julfest på Wallmans så kom den där fåniga tanken som från ingenstans. VAD SKA JAG HA PÅ MIG? 

Garderoben är knökfull med kläder. Visserligen med sånt som eventuellt inte passar på en julfest och något som är för smått. Men nu var det ju julfest jag skulle på inte mannekänguppvisning eller?  Men jag vet att jag inte är den enda som tänker VAD SKA JAG HA PÅ MIG? Hmm få se här. Kan det vara så att man vill glänsa lite synas, sticka ut lite, kanske få beröm. Känna sig fin och tjusig. 

I alla fall så är det marknaden som styr. Ja och normen i samhället. Jag blir arg på mig själv som går på det men det är så svårt att inte följa strömmen. Svårt att tänka att jag blir ingen bättre människa bara för att jag har en ny klänning på julfesten. Men jag känner mig bättre så är det bara. Jag vet och är säker på att någon kommer kommentera det jag har på mig och jag kommer i min tur säga något smickrande tillbaka. 

Tillbaks till förra året då jag köpte ett par nya byxor och en svart blus. 

Jag har inte använt något av de plaggen efter det och kommer inte att göra heller. Det var ett impulsköp och ett helt idiotiskt inköp. Så i år ska jag inte handla något nytt. Jag ska istället för att kommentera någons klädsel istället passa på att säga hur roligt det är att träffas, att personen strålar av glädje eller att jag alltid blir så glad när jag är med dig. Men bara om jag tycker det. 

På förskolan så ska vi inte lägga någon värdering i barnens kläder. Vi ska istället se barnen för deras personlighet. Men lever vi som vi lär? Nixpix. 

Nåja hur det blir med julfesten och VAD SKA JAG HA PÅ MIG det återstår att se. Om jag kommer kunna låta bli att kommentera kollegornas klädsel eller inte. OBS! Man får absolut tycka att kläder är fint och man gör som man vill med vad man säger och inte säger. Jag själv blir bara så stressad över tanken på VAD SKA JAG HA PÅ MIG? Till och med så stressad att jag skulle kunna stanna hemma, strunta i allt samman. Det har hänt några gånger. Men jag blir ju stressad av allt just nu. Det är sedan gammalt.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Vet att jag med tyckte det var skoj med något nytt om man skulle iväg på julfest eller någon annan fest. Men inte för jag ville glänsa eller stick ut, utan det är skoj med något nytt. Så kanske det inte är så jätte ofta som man klär upp sig heller.
    Ha en fortsatt bra lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag som tyckte (tycker) de där byxorna var så snygga. De var tyvärr slut i min storlek.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kloka ord! Det är ju egentligen så dumt att köpa en massa nytt, man har ju garderoben full, som du säger... Nej, köp något begagnat i så fall, och om någon kommenterar klädseln, kan man ju skryta med att , det är vintage och återbruk! Samt låta bli att kommentera tillbaka om den andres kläder..

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Jamen byxorna var sååå snygga! Jag är så otroligt dålig på det där med mode eller att klä upp mig! Smink ännu sämre!! Men jag är ganska så glad jämt, hoppas det räcker :) Njut av julens alla fester precis som du är...
    Kramis från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.