torsdag 9 mars 2023

Kvinnodagen en viktig dag

Ja då ja vet att det var igår. Men nu ska jag berätta en sak som gjorde mig glad och upprymd. 

Innan jag stängde förskolan så kom lokalvårdaren, eller som många säger städerskan. Vi har anlitat en städfirma och som på många andra ställen så är det många med invandrar bakgrund som jobbar med lokalvård/städning. Hej sa hon till mig, hur mår du? På knackig Svenska men ändå. Tack bara bra du då, frågade jag. 

Jättebra jag är tidig för i kväll ska vi ha fest. Aha! Ramadan säger jag som inte fattar så mycket men hade någonstans sett att den började. Visste inte ens om hon var muslim. Tänkte att bäst att festa innan och så. Fördomar! Neeej säger hon, det är åttonde mars, internationella kvinnodagen. Det ska vi fira. 

💓

Åh jag blev varm inombords och förstod hur oerhört viktig denna dagen är för somliga. Vi skrattade lite och sa Hurra! Sedan hjälptes vi åt med ett stopp i toaletten. Trots att hon motvilligt ville att jag skulle hjälpa till. Hon kanske tyckte att det var hennes jobb. Men om vi kunde lösa det tillsammans så är väl det bra. Kvinnor kan liksom. 

Själv skottade jag snö i makens stövlar innan jag kom till jobbet.

Kram Pia

1 kommentar:

  1. Precis, kvinnor kan 💪.
    Jösses, vad snö ni har fått.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.