söndag 8 maj 2022

Ej godkänt bakverk

 Att baka en Budapestrulle, hur svårt ska det vara tänkte jag. Läste några recept och fastnade för ett där man skulle ha lite marsanpulver i marängen. 

Inget mjöl eller majsstärkelse. Toppen! På vissa recept stod det att man skulle spritsa ut smeten i långa rader. Varför? Jag gjorde det som var enklast såklart. Latmaja No:1. Bredde ut det helt sonika på bakplåtspappret. Men sen när jag skulle rulla ihop den så fattade jag galoppen. Det var ju för att marängen inte skulle spricka när man rullade såklart.

 Hur som haver så fick jag väl ihop den ändå. Inte vacker ett endaste dugg. Hade absolut inte fått godkänt om jag varit med i hela Sverige bakar. Hade säkert fått skäll. Hi Hi! Men smaken var det faktiskt inget fel på. Lite väl knaprig om man säger så. Nästa gång ska jag sänka temperaturen i ugnen några grader och spritsa ut marängsmeten enligt konstens alla regler. 


För det kommer absolut bli fler gånger. Jag älskar budapestbakelse. Övning ger färdighet. Jag lär så länge jag lever.


Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Men gud så gott. Gillar den bakelsen med.
    Precis som du skriver, att övning ger färdighet.
    Så det är bara att baka en till 😀.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska ändra rubriken till Godkänt bakverk. Ser urgott ut!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Mmmm Budapest är en av mina absoluta favoriter, bakar den så fort de svenska jordgubbarna kommer och fortsätter sen även med hallon och smultron. Helt klart bästa sommartårtan :-)
    Att spritsa ut den i längder är verkligen att rekommendera, låta den svalna under plåten och sen är det helt klart lättare att rulla.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Ser klart godkänt ut tycker jag! Gott också! Jag sätter på kaffet så kan du vara här om en kvart Pia :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. mm, ser ju jättegod ut, och det är ju huvudsaken!

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.