torsdag 29 juli 2021

Ryttarängens inlagda gurka

 Det är just detta som är poängen med att odla tycker jag. 

När man traskar ut och plockar in sina gurkor som man drivit upp från frö. 

Vi göder med hönsskit och vattnar allt vad vi orkar och så plötsligt sker det. 

Kan vara med hjälp av humlor och bin. Jag vet inte riktigt men så borde det vara rent naturmässigt. 

Ja men i alla fall vi lägger in dem i ättikslag och senapsfrö. Det ska vara dillkronor men dom lyser med sin frånvaro. Hittade två små ynka ändå. Utan dillkronor så är det inte på riktigt. Här är receptet utifall man vill testa

 Ryttarängens inlagda gurkor.

  • 1/2 kg västeråsgurka eller druvgurka grovt skivad
  • 1 dl ättikssprit 12%
  • 2 dl socker
  • 3 dl vatten
  • 2 msk salt (drygt)
  • 5-6 dillkronor
  • 2 msk gula senapsfrön
Gör så här:

Skölj gurkorna noga.
Skiva dem och lägg dem i rena glasburkar tillsammans med senapsfrön och dillkronor.
Koka upp lagen av ättika, socker, vatten och salt tills sockret smält.
Låt lagen svalna lite och häll den därefter över gurkan.



Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Inlagd gurka som är egen odlad med, är inte fy skam det.
    Sådan där gurka är mest vanligast här i affärerna att köpa. Visst finns det slanggurka här men ofta importerad och då är det dyrt.
    Spar ditt recept så jag kan göra lite inläggning till hösten.
    Ha en fin fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


    E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.