måndag 7 juni 2021

Aklejor och alliumbollar

 Men visst är dom fina alla dessa aklejor och alliumbollar. 

Jag har många sorter i min rabatt av aklejor som jag inte fattar alls varifrån de kommer. Men det gör det samma. Det är en gammal läkeört som användes bland annat mot skabb och gulsot. I medeltida konst symboliserade aklejan den helige anden.

Dom får gärna vara här hur mycket de vill. Samsas med Alliumbollarna. Inte för att jag har varken skabb eller gulsot. Den heliga anden gör väl ingen skada heller kan jag tro. 

Det gamla zinkbadkaret har fått flytta upp hit till växthuset. Bra att ta till vara regnvatten som vi vattnar med sen. 

I helgen har nästan alla plantor fått komma ut, bara några få kvar i växthuset som jag inte vet riktigt var jag ska plantera ännu. Allt växer så det knakar utom dillen som lyser med sin frånvaro. Tror det var gamla frön så det får bli en ny sådd. 

Tror nog att det hinner bli fina kronor innan kräftkalasen börjar. Fast nu längtar jag till den första färskpotatisen är klar. Var sak har sin tid.

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker blomprakt i din trädgård.
    Vi satte ner några groddade potatisar för hur länge sedan som helst. Och det har inte kommit upp något ur krukan ännu. Så vi lär inte få någon egen färskpotatis till midsommar i alla fall.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det! Har alltid älskat de gracila tåliga Aklejorna.

    Glad tisdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Hej Pia,

    Men vilken blomsterprakt! Du har verkligen gröna fingrar du! Lila och rött är en vacker färgkombination. Såg den på en klänning häromdagen och tänkte att det var så vackert.

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.