onsdag 12 maj 2021

Skurat, sått och skördat

 Äntligen så skiner solen på oss. Så mycket roligare att vara ute i trädgården då tycker i alla fall jag. 

Jag trotsade snuvan som envist hängde sig kvar. Medans jag väntade på provsvaret så jobbade jag på lite här hemma. Började dagarna med att stapla lite ved bara för att solen ligger på i carporten(numera vedbod) på morgonen. Sedan satt jag långa stunder på trappen till köket, vilade och drack te. Såg att den ser bedrövlig ut, trappan alltså så skurborsten och ättiksvatten med diskmedel åkte fram en av dagarna. 

Mycket nöjd med resultatet. Nu fattas bara oljan. 

Sedan vilade jag igen en dag eller så innan vi startade med sådden. Kul! Fast först var vi tvungna att skörda förra årets purjolöksskörd. Ja det som var kvar i pallkragen. 

Jag är imponerad över att det funkar. Så himla fina purjolökar som stått där hela vintern igenom. Det är en viss känsla det där när man plockar in maten från trädgården. 

Här är ett recept som jag ska testa.

(Det du Mamma, fniss. 💓)


GRILLAD PURJOLÖK MED HONUNG OCH GETOST

Ingredienser:
1 st purjolök
1 msk honung
1 tsk ättika
50 g getost
1 msk skuren rosmarin
Salt, svartpeppar

Gör så här:
1. Värm ugn till 220C
2. Tvätta purjolök och skär av det mesta av de gröna bladen (spara till äggröra).
3. Lägg in purjolök i ugnen och rosta till en innertemp på 91 c. Tag ut och skala av yttersta lagret.
4. Snitta löken längs med och fyll med smulad getost. Ringla på honung och toppa med hackad rosmarin.

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Vilka exemplar! Och egenskördad purjo, wow! Så gott att grilla! Hoppas du får ditt svar under dagen.

    Hur som helst... krya på dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Trappan blev jättefin.
    Alltid kul med sin egna skörd och den smakar bäst också.
    Tack för detta recept det ska provas.
    Vet inte var jag har min kökstermometer, men det går väl att höfta hoppas jag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Låter ju fantastiskt gott! Mums!

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.