lördag 15 maj 2021

Mårbacka på tillväxt

 Snälla grannen undrade om jag ville ha Mårbackaskott eller sticklingar. Man säger nog skott när det gäller blommor och stickling ifall det är en mer vedartad växt. 

Jag bytte mot några dahlia plantor. Skotten hade redan fått fina rötter så jag planterade dem på en gång. 

Eftersom jag inte hade någon pelargonjord så blandade jag i liiite hönsgödning. Hoppas det inte blev för starkt bara. Bara att vänta och se. Hoppas på stora fina rosa blommor innan sommaren är slut. 


Det här är en rosa pelargon som jag har men om det är en Mårbacka vet jag inte. Någon som vet hur man ser det?

 Idag har de första petuniablommorna slagit ut. Bägge är fina på sitt sätt. 


F1 Success! HD Rose Star

F1 Prism Sunshine

Men innan växthuspysslet så slog jag ned baken och löste korsord. Oj det har inte hänt på länge. Men jag tvingade mig själv att sitta ned och njuta lite. 

Det var bra det för sedan på eftermiddagen började regnet. Jag är glad att jag inte startade med operation olja in pooldäck som jag först tänkte. Då hade historien upprepat sig kan man säga. Här kan man läsa om hur det gick sist.


Jaha, det var lite nytt från växthuset på Villa Ryttarängen.


Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Å det lät härligt... ..korsord! :) Jag hann sitta med lunchkaffet i solstolen innan regnet drog in igår - en väldigt skön stund.

    Det ser så mysigt ut i ditt växthus. Och skönt att ha en plats där småplantor kan få växa till sig innan utplantering. Har ingen aning om man säger skott ett stickling. Jag använder både orden urskiljningslöst - mest stickling tror jag :)

    KRam, Carina

    SvaraRadera
  2. Jeg er så lei kaldt vær og regn. Jeg har fått plantet ut i mitt drivhus og håper ting klarer seg så det blir noe å høste utover sommeren.

    SvaraRadera
  3. Oj vad härligt med några Mårbacka, älskar dem :-)
    Jag har precis fått fram mina pelargoner från garaget, rangliga och bleka men jag håller tummarna för att de ska klara sig nu när det inte är lika soligt längre.
    Fint du har i ditt växthus. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Mycket på G i växthuset nu.
    Vilken tur att du satte ner rumpan och löste lite korsord istället för att olja in däcket.
    Ha en fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Hej Pia!
    Skönt att koppla av en stund. Jag hann plantera om en hel del tomater innan regnet. Flyttade ut en hel del tomater, tröttnar på att ha dem inne i huset. Du har en jättefin bänk, har du byggt den. Jag har släpat in en gammal byrå/skänk som är riktigt tung. Just nu är det rörigt och trångt, men snart får jag rensa ut alla sådder.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Mårbacka er liksom selveste sommeren i form av en pelargonium. Fikk selv en stikling av en hagevenninne for mange år siden. Nå har jeg mange avkom, og kan også gi bort selv :)
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  7. Sticklingar säger man inte nej till :) Rumpan i stolen och sen lite korsord - en skön dos för själen minsann!!! Njut av helgen!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.