onsdag 5 maj 2021

Kanelbullesockerkaka

 Kanske jag skulle baka något gott till eftermiddagskaffet. Tankar från en rastlös. 

Hade sparat ett recept på kanelbullesockerkaka som såg lite spännande ut. Jag började läsa på receptet. Gör si och ställ åt sidan, gör sedan så och ställ åt sidan. Näe ska det vara så himla krångligt så struntar jag i det. Hur ska det kunna bli någon kaka om man hela tiden ska ställa allt åt sidan. Mitt tålamod är inte det bästa om jag säger så. Mår lite sisådär idag efter vaccinet.

Fast sen provade jag ändå och gjorde lite typ baklänges. Har ju så svårt att inte göra någonting liksom. Gick jättebra. Men sött som bara den var den. En liten bit räcker länge om man frågar mig. Jag är ju ingen fika med kaka människa egentligen. Kan tycka att ett kex med ost är snäppet godare. Nu har jag provat och visst blev det ett vackert mönster där i formen. Fick godkänt med beröm av sonen. Nu finns det lite fikabröd att bjuda på utifall man får besök.

Receptet kommer här.

Sockerkaka

  • 110 g smör, smält
  • 3,5 dl mjölk
  • 1 tsk malen kardemumma (kan uteslutas)
  • 7 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • ca 1 krm salt
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker

Fyllning

  • 100 g smör, smält
  • 1 dl brunt farinsocker (annars hälften farin och hälften strösocker)
  • 1-2 msk malen kanel
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 dl pärlsocker (att strö över, kan uteslutas)

Glasyr

  • 2 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2-4 msk mjölk
  • Gör så här

    1. Sockerkaka
      Sätt ugnen på 175 grader, över- och undervärme. Fodra en långpanna (ca 25X35 cm) med bakplåtspapper och ställ åt sidan.
    2. Smält smöret i en kastrull på spisen. Tillsätt mjölken och kardemumman och låt stå och svalna.
    3. Sikta vetemjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål och ställ åt sidan.
    4. Vispa ägg och strösocker riktigt vit och pösigt. Tillsätt mjöl och vätska i två omgångar och vänd lätt med en slickepott till en klumpfri tjock smet.
    5. Häll smeten i pannan och släta till ytan.
    6. Fyllning
      Smält smöret till fyllningen i en kastrull på spisen. Ta bort från plattan och blanda i resten av ingredienserna till fyllningen.
    7. Klicka fyllningen över kakan. Med spetsen av en kniv vänd runt och blanda lätt. Strö eventuellt över pärlsocker.
    8. Grädda kakan i mitten av ugnen ca. 20–25 minuter eller känn med en provsticka så att kakan känns klar. Tiden varierar från ugn till ugn.
    1. Kram Pia

1 kommentar:

  1. Den såg väldigt vacker ut och mycket smarrig med.
    Ha en bra dag och tack för receptet.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.