tisdag 6 april 2021

Karamelliserad lök

 Jag gjorde det lätt för oss. Färdig potatisgratäng på påse, rostbiffspill och karamelliserad lök. Påskdagens middag.

Har ni testat att köpa rostbiffsspill? Mycket billigare och faktiskt fina skivor också. Några kan vara lite trasiga och ojämna. Men vad gör väl det. Men nu var det ju den där löken jag ville komma till. Så himla gott! 


Jag gör så här.

Skiva 3 gula lökar

Bryn i smör och häll på 1 msk strösocker.

 Stek löken på medelhög värme tills den fått fin färg. Rör om med jämna mellanrum.

Sänk värmen och tillsätt salt, 0,5 msk balsamico eller balsamvinäger

 

Låt steka på låg värme i ca.10 min

Tillsätt 1 dl vatten eller vin och stek tills vätskan kokat in och löken är riktigt mjuk och glansig.

Vegetariskt alternativ är en bönbiff eller grillad Quorn filé istället för rostbiffen.

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Mums, mums! Ja, lätt och enkelt skall det vara. Det skrev jag just om på min blogg. Löken låter spännande. Det skall jag prova.

    Ha det gott!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
  2. Men så smarrigt det såg ut.
    Löken ska jag testa att göra.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.