onsdag 27 januari 2021

I underläge

Mitt i natten  satt jag här och var klarvaken. Märkligt eftersom jag sov så dåligt natten innan. Kanske det berodde på att jag hade en toppendag på jobbet. 

Jag menar trots usel sömn och start vid 07.00 och jobb till strax före 20.00 så kände jag mig så himla uppåt. Sista delen var verkligen upplyftande och på alla vis fantastiskt energigivande. 

Lediga dagen idag ägnades åt tvärtom kan man säga. Ett besök hos tandhygienist som typ gav mig bannor och var väldigt oproffsig i mina ögon. Usch! Man kan säga saker på så många olika sätt Hon valde tyvärr ett dåligt.  

Raka vägen därifrån till en läkare. Nu råkade det vara en som jag absolut inte tycker om. Hon har en gång anklagat mig för att vara en riktigt dålig förälder. Nu skulle jag förnya ett recept mot högt blodtryck. Denna läkare som efter en stund kände igen mig började babbla om andra i min familjs hälsa vilket gjorde mig så jäkla upprörd. Så mitt blodtryck var högt när det mättes. Men förövrigt mår jag bra. Men jag blir ändå så arg när jag hamnar i underläge, när jag inte kan säga emot eller vågar protestera mot överheten. Om man nu kan kalla det så. Så istället får jag tänka på att jag är en i grund och botten snäll och trevlig person. Jag är en hyfsad bra förälder. 

Jag borstar mina tänder morgon och kväll men tydligen inte bra nog. Det drabbar ju bara mig och ger arbetstillfällen för vissa oproffsiga tandhygienister tänker jag. Vill påpeka att jag har haft så bra tandhygienister innan. Har sällan träffat knäppa läkare heller. Men plötsligt händer det.

Over and out från mig.

Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Jodå, känner igen det där med! Man sitter där och gapar medan någon talar om att man borstat varenda gadd fel sen barndomen! Fel tandkräm och gu vet allt...
    Blodtrycket vågar jag inte ta längre! Det är alltid på topp - morr!!!!!!
    Näe det finns sååå många underbara läkare/tandläkare men jag råkar alltid ut för "vissa" sämre...
    Nåja, som vanligt ett tänkvärt inlägg Pia om den den gråa och helt vanliga vardagen! Bra!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Så fult behandlad du blev... av både läkare och tandhygienist.
    Du vet att man kan välja själv på sin vårdcentral va? Eller är det
    olika i olika landsting... tänker jag nu? Bojkotta de dumma! Det
    finns så många bra. Ge dig inte. Lycka till!

    Kramar från Eva-Mari som ser din lilla målning i förra inlägget
    och undrar varför du inte har den på väggen??

    SvaraRadera
  3. Finns inget värre när dessa maktmänniskor beter sig så mot deras patienter.
    Jag har en underbar tandläkare och tandhygienist här i Spanien som inte dömer och bannar mig när jag är där (ska dit snart idag).
    Läkarna som jag mött här i Spanien har också varit bra och då har jag haft en tolk med såklart för jag har ju en privatförsäkring efter som jag inte är pensionär ännu.
    Gubben där emot har ingen tolk när han går till läkaren för han är pensionär och är i allmänsjukvården. Läkarna han träffat har varit övervägande bra.
    Ha en fin torsdag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Har samma erfarenhet som du av tandhygienist. Har haft samma tandläkare länge som jag är nöjd med. Det är via hennes klinik jag blir kallad till tandhygienist. Hon har bytt genom åren och de har alla varit bra utom den hon har nu. Hon bara gormade och skällde och gav inga råd hur jag skulle göra och vad jag skulle tänka på. Jag grät när jag kom hem. Jag har aldrig haft tandläkarskräck utan tvärtemot sett fram emot att gå dit men ny var upplevelsen förstörd. Jag tog mod till mig och ringde upp kliniken och så att jag aldrig ville träffa denna hygienist igen och att jag inte tyckte hon var lämplig för sitt yrke. De skrev upp det i journalen och lovade att lösa det på annat sätt. De påpekade dock att hon var mycket uppskattad av andra patienter. Kanske hon hade en dålig dag men jag tar inte risken igen.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  5. Skönt att vara pigg en dag på jobbet trots sömnbrist. Så kan det vara för mig också men jag tror mest att jag har de obligatoriska två kopparna med morgonkaffe att tacka för det.

    Ja du, det där med vårdpersonal som inte uppträder professionellt, inte OK. Speciellt eftersom det finns så många sätt att säga saker på, som vi lärare ver. Konstruktiv kritik, two stars and a wish, och det går att bädda in med ord och uttryckssätt som omvandlar det från kritik till goda välmenande råd. Vad är det för fel på folk? Undrar man ibland.

    Ha det gott och ha en fin helg.

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
  6. Det där med att ta folk är inte alla förunnat. Jag fick en remiss till oral medicin, har en autoimmun sjukdom i munnens slemhinnor. Där var tvärtom. Tandhygienisten uttryckte något bra om alla mina synder... tandtråd på morgonen - men du gör det varje dag... Och på den vägen var det.

    Hoppas du fått sova ordentligt nu! Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.