onsdag 16 september 2020

Gös blev det idag

 För ett tag sedan så tänkte vi åka ner till Skåne och bo hos min Morbror och fru. Planer på att fiska gös fanns med i beräkningen eftersom de bor på en ö. Nu blev ju inget av som sagt. 

Men, nyligen så hälsade Morbror med fru på hos mina föräldrar och hade gös med sig. Jag fick en bit och trodde att det var filé. Men Nopp icke. Jag googlade på hur man filear gös. Hmm svårt! Jag tog i alla fall bort skinn och fjäll och stekte hela paketet i stekpannan.  Kände mig så novis och okunnig. Tänkte att om jag varit med i Mästerkocken så hade jag åkt ut på direkten. Sen traskade jag ut och grävde upp lite pepparrot som jag rev. 

Jäklar vad starkt, tårarna rann. Kokade lite färskpotatis och skirade smör. Ja men guuu så gott det blev. Efter en fin dag med barnbarn och barn så blev gösmiddagen ett gott slut på en härlig och underbar onsdag.



Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Men åhhh så gott med gös. Den bästa matfisken om du frågar mig och den serveras bäst med pepparrot :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Men så härligt med gös! Anders fiskade gös här i sjön där jag nu är..Gös betingar ett högt pris på restauranger nere i Göteborg hörde jag.Bra jobbat med din rensning, mer än de jag kunnat tror jag..Jag lärde mig av Anders hur man filear en gös...hanntyckte inte jag fixade det så bra.Du klarade din middag med beröm godkänt som gamla betyg kallades på min tid...Tänk att bo med vår sjö så nära och inte klara att fiska där...båten har dottern sparat som tur är ,kanske någon kommer och hjälper oss fiska med nÄt för bra fångst. Din onsdag blev lika lyckad som min tror jag ...mina barnbarn dyker snart upp hos oss nån dag. De är ju självgående.
    Kramar från glad mormorAstrid.

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen aning om hur man får till filéer på fisk över huvud taget. Jag tycker du verkar ha lyckats galant med din fisk och det lät mycket gott.
    Så en dos av barnbarn och barn på det så kan det inte bli bättre.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.