torsdag 9 juli 2020

Krassen blommar och hö på tork

Det är något särskilt med höhässjor. Jag gillar dom verkligen. 


Inte ofta man ser sådana nu för tiden. Men jag hittade några på vägen till jobbet. Minns när jag var liten och vi kröp in i en sådan hos min farmors granne. Vi hade koja där inne. Kanske inte så populärt att Stockholmsungarna kom och förstörde för en skånsk bonde. Vi hade ju inga som helst planer på att förstöra så klart. 


Bara att leka och ha kul som barn ska ha på sommarlovet. Nåja, om jag fick bestämma så skulle vi återinföra hässjorna. Tänk så bra träning och så många jobb som skulle vara lediga. Jag vet ju inget om sånt så det är ju bara en fånig romantisk och helt orealistisk tanke. 


Äntligen blommar krassen och den blåa petunian. Ser ni fuchsian? Så himla fin. Äntligen kan man sitta ute och njuta av kvällssolen igen. 


Hoppas det fortsätter så. Några hässjor fick mig på lite bättre humör i alla fall och så alla blommorna på det. 



Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Vilket fint och trevligt inlägg! Det fick mig att minnas alla somrar då jag var med mina föräldrar på åkrarna, när de hjälpte en "bonde-vän" att just hässja hö. Sen skulle det köras in från hässjorna också och då fick man åka hölass om man var tillräckligt gammal för att klara va det. Minns inte om jag gjorde det, men kanske att jag gjorde det någon gång och satt med en förälder. Det var oftast ganska roligt, tror jag... men jag minns att det tog ganska lång tid ibland och då hann man tröttna ;) Sen efteråt så grillade man korv hemma hos bonden, det var mysigt! Han hade ju djur på gården som man kunde klappa och framförallt katternas kattungar var ju så mysiga att kela med... ja, det var länge sen... Tack för nostalgi-trippen!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  2. Oj vad det blommar hos dig, du har verkligen fått betalt för allt arbete du lagt ner :-)
    Faktum är att vi har några som hässjar hö här runt omkring. Det är nog mest av nostalgi och för att föra hantverket med lien och högaffeln vidare till nästa generation. De flesta som slår i våra trakter, balar ensilage för att behålla näringsvärdet och enklare förvara maten till sina djur.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Kommer också ihåg dessa höhässjor från jag var liten. Vi bodde på landet sommarhalvåret vid en bondgård.
    Du har en sådan fin blomsterprakt.
    Ha en fortsatt fin fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.