lördag 25 april 2020

Krus och lantkök

Jag blev lite sugen på att besöka en loppis. På min väg hem från jobbet så såg jag en skylt " Loppis Öppet"  Klart att jag måste kika in och se vad som fanns där.   



Det var bara jag där och så hittade jag två fina saker.  Lycka är att hitta det man söker liksom. Jag har länge önskat ett sånt här rakt krus från Höganäs. Vet inte riktigt varför men jag gillar formen och så kan man ha den till lite av varje. Om man inte har blommor i så kan man förvara stearinljusen där. Rätt snyggt tycker jag. Nu blev det gula tulpaner eftersom det var väldigt bra pris på just dom gula.



Fast allra först såg jag denna fina blåvita krukan från Rörstrand. Lite naggad i kanten men det gör inget alls.  Jag hade en högre innan som jag också fyndat på en loppis.
 Jag förvånas lite över att dekoren är så olika fast det är samma liksom.  De är troligen för att de är handmålade. De användes som förvaringskärl under första delen av 1900-talet. Jag undrar vad man hade i eftersom det inte finns några lock.


 

  Jag är ju väldigt förtjust i det lantliga och gamla. Så jag drömmer mig bort lite i bilder från tidningen Lantliv.

Foto från Pinterest

Underbart somrigt och ljust här och så fint med redskapen i kruset.


Foto: Jonas Lundberg Styling: Anna Truelsen


Trasmattan på det såpskurade trägolvet. Det vita mot trä och så glasburkarna i vitrinskåpet. Sedan tapeten på bilden nedan.  Suck! 

Foto: Lina Eidenberg Adamo




Så startar jag min lördag och hoppas att det ska bli en riktigt bra dag. Både för mig och alla andra.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Jag älskar också höganäskrusen, de är vackra och kan användas till så mycket. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Höganäskrusen är så vackra, och ett sådant blev lämnat i Sverige när vi flyttade.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. De är sååå fina de där krusen! Ja så ska ett kök se ut...om man får drömma lite...jag har mer en "kokvrå" här i huset ha ha.
    Ha en skön helg nu Pia :) Vila och njut!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Jag har också två såna där blåvita krus, en hög och en låg ;) Och en sån där brun från Höganäs har jag haft, men den gjorde jag mig av med vid flytten, fast jag gillar den ännu! Men kunde ju inte ta med mig allt...
    Vilka fina bilder du hittat! Gillar också det där lantliga, så fint!
    Kram och ha en skön söndag!
    Gunilla

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.