torsdag 23 april 2020

Hyacinter på våren

 Så som många andra så sparar jag alla hyacintlökar som inhandlas till advent och jul.


 När de blommat klart så åker de ner i en papperspåse. Sen så planterar jag ut dem i rabatterna när tjälen gått ur. Att sitta på trappan med en kopp kaffe och insupa dofterna av nyutslagna hyacinter en dag i April. 


Ja det slår faktiskt advent och julblommorna med skråggor. Som sagt, jag gillar ju inte julen men ändå. 
En orsak till detta planterande är att vi firade Valborg på Öland en gång i en liten stuga som vi hyrde. Där fanns en häck mot vägen och i den häcken blommade mängder av hyacinter. Så ville jag uppleva April hos mig tänkte jag då. 


Annat som är glädjande är att mitt citronträd faktiskt lever. Jag hade tappat tron om det. Så allt är som det ska trots allt. Vi ska inte tappa tron om att allt kommer att lösa sig och bli bra. Håll fast vid den känslan.



Kram Pia 

4 kommentarer:

  1. Ohhh det är så fint med hyacinter =D

    SvaraRadera
  2. Så gjorde vi också med våra hyacintlökar.
    Så kul att ditt citronträd kommer igen.
    Ha en fin fredag nu och man ska aldrig sluta tro.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Spröda och mer äkta än hur de var när de köptes. Vackra!

    Ha en fin vårhelg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Mmmm doften av nyutslagna hyacinter :-) Det blir så himla fint att plantera ut dem i all sköns blandning.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.