torsdag 2 april 2020

Hur svårt ska det vara?

Nej då, jag tänker inte prata om hur man ska uppföra sig i Coronatider, inte alls. Jag ska berätta hur frustrerad jag blir när jag inte kan göra det jag vill. 


Hur svårt ska det vara liksom, bara att läsa innantill på beskrivningen. Vi pratar virkning här. Ok jag knåpade ihop en mössa en gång på ren och skär vilja. Året var 2010. Sedan dess har jag inte rört vid varken virknål eller garn. 

 
Fast nu ljög jag.Började ju att sticka en sjal i ull 2014. Den är inte klar ännu.


Nu blev jag emellertid lite inspirerad av en vän som virkade korgar. Jättefina verkligen. 

bild från @ingwap53

Kan hon så kan väl jag. Men nej det kan jag tydligen inte. Kan inte ens få ihop till en ynka liten grytlapp. 

Jag kollar på Youtube, försöker pränta in dubbelstolpar och fasta maskor. Luftmaskor och annat. Det snurrar i huvudet. Jag blir sååå galen. Men jag ger inte upp ska bara vila lite och läsa på. 


Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Du är inte ensam bland de icke invigda i stick och virkkonsten!
    Förr virkade jag en klänning till mitt yngsta barn. I dag ,vill säga för fem år sen fick jag till en mörkblå mössa...
    Har ingen ro med sånt pill,längtar ut till trädgård trots snö idag den tredje april.
    Tycker nog du också fick till en mössa...skam den som ger sig!
    Kram Astrid.

    SvaraRadera
  2. En sådan mössa + några till gjorde jag med då. Sjalar hade jag pippi på ett tag och kommer ihåg att mamma virkade många sådana med.
    Jag tror att du kommer att få till en korg du med, bara du fått vila lite. För har man gjort det förut så kommer det tillbaka till slut.
    Ha en fin och bra fredag och hoppas snön försvunnit under dagen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Vissa dagar så vill det sig inte, hur man än försöker. Det är ett bra drag du gör genom att vill och göra något annat en stund. Tror du kommer att fixa en korg sen. ❤️

    SvaraRadera
  4. Du kommer säkert få till en fin korg att lägga ägg i på påskafton! Bra att vila lite och "sova på saken" och återuppta det igen. Om du har fixat mössan, så tror jag du knäcker det med korgen också! Så himla bra med youtube, jag kollade också där när jag skulle maska av stickningen (men det blev ändå inte bra....) Såna hjälpmedel fanns ju inte förr ;)
    Lycka till!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. Jamen snyggaste mössan! Jag vet knappt hur en virknål ser ut!! Ta ett djupt andetag och testa igen :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.