tisdag 18 februari 2020

Trygghet på nätet


För ett tag sedan så bombarderades min blogg av konstiga kommentarer. Lite otäckt, men har man en blogg så kanske man får räkna med sånt.


Annat är det ju med sina privata saker som bank och annat som man ju har på datorn och som är uppkopplat på internet. Där vill man ju känna sig säker och trygg. Ibland varnar dom ju om bedragare. Läskigt! Man ska tänka sig noga för innan man loggar in på andras datorer tycker jag. Komma ihåg att logga ut så att inte obehöriga kan komma åt mina filer eller vad man nu har. På jobbet så har vi lösenord så klart, ja det har jag hemma också. Företaget Fibersystem har uppfunnit en låda kallad Data Diode. Den gör att hackare och virus inte kan ta sig in till företagens viktiga datorer och servrar. Verkar ju smart. Kanske inget man har hemma för privat bruk men bra att det utvecklas säkra system.
När jag jobbade åt kommunen så var jag tvungen att byta lösenord med jämna mellanrum. Ibland så kom man inte ihåg själv vad det var. Ha Ha!  


Det är ju en annan sak man ska tänka på, att inte spara lösenordet. Man får ju den frågan ibland. Vill du spara lösenordet på denna enhet? Nej, Nej det ska man inte göra om man vill ha trygghet på nätet. 



Kram Pia

1 kommentar:

  1. Ja man måste verkligen vara med i svängarna när det gäller datorer och lösenord.
    Jag hade lika på mitt jobb att man fick byta ett par gånger om året.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.