onsdag 12 februari 2020

Glädjen i växtkraft

Varje morgon öppnar jag dörren in till växtrummet. Ja numera heter biblioteket så. Den ultravioletta lampan lyser dygnet runt så därför stänger vi på natten för att inte störas av det violetta skenet. Ja ni ser ju! 


Väl där inne så säger jag godmorgon på er. Ja som en nörd eller hur? Jag tittar till dom,  kanske det behövs sprayas lite vatten. Det ger resultat. Det växer och frodas och jag känner mig som en växtmamma faktiskt. Utan min omsorg så klarar dom sig ju inte. Vissa växer fortare än andra kan man ju lugnt säga. Jag vet i tusan vart dom ska ta vägen dessa klockrankor innan jag kan flytta ut dem i växthuset. Nu fattar jag att de kan bli åtta meter långa.  


Om den här milda vintern fortsätter så kan det bli av redan i början av Mars. Vi får se. Jo jag hoppas faktiskt på det. Några av pelargonerna har redan gått i knopp. Har hört att man ska nypa av dom??? Nej, nej det jag vill inte. 


På köksön har äntligen tulpanerna funkat som dom ska. Gillar när man får uppleva hela härligheten från krispig knopp till fullt utslagen blomma. Mina senaste buketter har tyvärr bara torkat ihop.


Gullrankorna frodas och växer på här i huset i olika ljus, i olika rum. Den här står långt inne i köket men verkar trivas bra ändå.


Är jätteglad att jag har denna hobby som ger mig så mycket glädje och kraft. Hur skulle jag klara mig utan? Hur skulle världen klara sig utan växter? Nej inte alls.


Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Slår upp min padda i Sällinge hos dotter och måg ,solen strålar utomhus...ska snart ut mot växthus och kolla växtkraften i det kalla men stora huset.
    Ser att du liksom jag är optimist vad gäller plats .Tycker du har mycket bra belysning och till och med ett växtrum, du planerar bra, bibliotek kan man sprida ut i kök och allrum
    Ha de gott på jobb och i lilla Knutby!

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul med växter, det tycker jag med. Men det är min gubbe som har de grönaste fingrarna av oss.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.