onsdag 8 januari 2020

Kreativitet

Jag blir sittandes vid skrivbordet och tänker att snart så ska jag starta sådderna. Kul! Men vad hände med mitt målande, undrar jag för mig själv. Penslarna står orörda där i burken. 

 På samma gång snurrar tankar i skallen på hur jag/vi skulle vilja bygga ett rum i garaget. Mina tankar ligger mest på hur det ska se ut när det är klart. Eller om jag kanske ska tapetsera om någonstans eller börja måla den lilla byrån jag fick i somras. 

Fast det händer ingenting alls på riktigt, bara i huvudet. Jag googlar lite på ämnet 

KREATIVITET 
  • Forskning inom neurovetenskapen bekräftar nu vad många redan trott, nämligen att "högkreativa" människors hjärnor tycks, förutom att de är mer aktiva, också vara ihopkopplade på ett helt annat sätt.

  • Ett kreativt förhållningssätt handlar om att vara nyfiken, ställa frågor, aktivt leta efter lösningar, ta sig tid att experimentera med tankar och vara öppen för nya synsätt och annorlunda vinklar. Man möter problem, konflikter, olikheter och irritationsmoment med nyfikenhet; Varför blir det så här? Vad skulle man kunna göra åt det?

  • Den kreativas sinne drivs framförallt av en intensiv nyfikenhet och att försöka gå ned i tempo eller på något vis hitta en pausknapp är totalt omöjligt. Detta kan ibland vara utmattande, både för personen själv och människor i dennes närhet; men det är också en ovärderlig källa till roliga, galna och ofta okonventionella idéer.

  • Ingen människa klarar av att ständigt köra på, utan någon som helst paus eller omladdning; och på samma sätt behöver kreativa människor tid till att förnya och reflektera över sina inspirationskällor och drivkrafter. Ofta krävs ensamhet och isolering under vissa tidsperioder, vilket kan vara viktigt att känna till som utomstående.

  • Eftersom de känner så mycket och djupt, kan kreativa människor tendera att skifta snabbt i humör från lycka till leda, eller till och med depression. 

När jag läser på så förstår jag så mycket mera om mitt sätt att vara. Ja för jag vill påstå att jag är kreativ även om det inte händer så mycket just nu.
Det fanns mycket mer att läsa så om man är lite nyfiken så kika här. 
 Ha en bra dag där ute, själv ska jag till tandläkaren. Suck!
Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Nej ingen klarar av att köra 300 hela tiden, även om det kan framstå som det hos en del.
    Jag känner mig själv som en rätt så kreativ människa men har nog lärt mig med åren att man kan inte göra och testa allt även om jag skulle vilja.
    Ha en så bra dag som det går med ditt tandläkarbesök. Jag var hos min igår och jag överlevde.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag blev just sittande vid mitt skrivbord trots att köket står rörigt och fullt med jul och andra grejor som skulle sorteras för källaren! Och då kom jag på att jag borde fixa en lunch till mig innan jag startar röjningen...och sen borde jag gå ut för solen lockar ...eller köra hela röjningen av lådor och böcker som ännu inte är på plats än.
    Skönt att forskning stöder även hjärnor som är lite tröga...
    Kram till en härlig tjej som dig!

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.