torsdag 19 september 2019

Svamparna och vi

Vi plockar faktiskt ganska så många sorters svamp. Maken och jag. Vi räknade lite och kom upp i 13-14 st olika sorter. 

Ja det finns ju väldigt goda svampar förutom kantareller. Nyligen hittade vi ett ställe med underbara ängschampinjoner. 

Åh så goda. Vi plockade väldigt mycket och delade med oss såklart. Ja eller hade byteshandel. Champinjoner mot potatis. Bytt är bytt! Annars så är det blodriska, gul trumpetsvamp, taggsvamp, fårticka, svart trumpetsvamp, citrongul slemskivling, jätte röksvamp, Karljohan, stolt fjällskivling, vanlig kantarell och trattisar. Kan ha glömt någon. Ja vi gillar svamp. 

God smaksättare. Nyligen hade vi champinjoner till torsk. Fast jag vet inte om jag tar till mig det så himla mycket. Var sak på sin plats resonerar jag. Gillar ju det klassiska köket när det gäller svamp.  Tex. trattkantarellsås till stekt kyckling. 

Kantarellomelett, smörstekt blodriska på macka med mycket salt. Crêpes med blandsvampstuvning.  Eller vad sägs om en härligt god svamppaj med persilja och smakrik ost. Grillad svamp. Picklad svamp eller marinerad svamp. Mums! Ja eller varför inte en god soppa. 

Härligheten är inte bara att njuta av ätandet utan av själva naturupplevelsen också. Höstluften och färgerna. Skogens lugnade egenskaper. 

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Men visst är det underbart med promenader i skogen, oavsett syfte :-)
    När det gäller svampplockning är vi mer restriktiva, gula kantareller, trattisar och svart trumpetsvamp. Gillar inte konsistens på taggsvamp och en del andra. Sen är jag väl lite feg också ska väl erkännas ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vilken skörd! Ni vågar er på andra svampar också,
    önskar att jag vågade. Men jag håller mig till kantarellsläktet jag.

    Ha en fin fredag och helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken skörd!! Gottgott! Men du sista bilden...jag dånar så fin :)
    Fredagskram till dig från Titti

    SvaraRadera
  4. Härligt att gå i skogen och plocka svamp. Bra när man kan ha lite byteshandel med när man hittat mycket.
    Ha en fin fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.