Visar inlägg som sorterats efter relevans för sökningen görans limpa. Sortera efter datum Visa alla inlägg
Visar inlägg som sorterats efter relevans för sökningen görans limpa. Sortera efter datum Visa alla inlägg

söndag 13 december 2020

Görans snabba limpa

 Nybakat bröd som man gör själv det är bra härligt det. Jag som inte brukar gilla att baka har faktiskt ändrat mig. Nu ser jag till att alltid ha jäst hemma men ibland så händer det att den är slut.

 Då kan jag rekommendera denna goda limpa. Jag skulle kunna tänka mig att pilla i några russin eller solrosfrön men det får bli en annan gång.



Görans snabbakade limpa.


1 limpa

Ugn: först kall sedan 200 grader

3/4 tsk bakpulver

3 dl. grovt rågmjöl

4 dl. vetemjöl

1 1/2 tsk fänkål

1 ½ tsk bikarbonat

3 d filmjölk

1 ½ dl mjölk

1 dl sirap

Blanda ihop dom torra ingredienserna och rör ner filmjölken, mjölk och sirap.

För över degen i en smord, avlång bakform. 2: liters.

Ställ in formen i kall ugn och sätt värmen på 200 gr.

Efter 40-50 minuter är limpan klar. Stjälp upp den på ett galler.

Och lägg om en bakduk. Låt limpan kallna innan Du skär skivor av den.


Lycka till.


 


Kram Pia

lördag 4 december 2021

Kotten från Orrefors

 Kan man ha för många ljuslyktor? Jo det kan man kanske men jag kunde inte motstå dessa som jag hittade på loppisen eller secondhand butiken. "Kotten" design Berit Johansson

Inte den här vasen heller från Gabriel keramik i Småland. Jag fick den lilla en gång i present på en förskola jag jobbat på tidigare. Den är förknippad med julen för mig, julens färger. 

Jag tänker att man kan ha sill eller något annat ätbart i dem på julbordet. Ja om man nu inte vill ha lingonris eller ett gäng snitthyacinter i. Hur som helst så är det som att vissa saker talar till en. De faller en i smaken som man säger. Så var det för mig med den här löparen också. Jag kallar den Staffan stalledräng fast det inte är det.

Den fick följa med hem. En liten vacker strålande röd ängel hittade jag till Mamma, den hann jag inte fota. Sedan köpte jag en sak till faktiskt, det var därför jag bokade en tid i butiken. Japp man måste boka in sig och jag hade sett den på deras FB sida. Hoppades innerligt att den skulle vara kvar. Det var den. Visar vad i ett senare inlägg. 


Lördag idag och jag ska mata katter bland annat. Tror jag ska baka lite bröd också. Görans limpa närmare bestämt.

Receptet hittar man här.


Kram Pia