onsdag 31 januari 2024

Grobarhetstest

 Det där med att slänga gamla frön som jag skrev om. Innan man förhastar sig kan man kolla grobarheten. 

Frön är inte jättebilligt att köpa. Jag googlar och läser på. Hittade bra sidor med kloka råd. Jag använde mig av bomullspads. Sprayade dem med vatten och la på en bricka. Sen placerade jag bara fröna ovanpå och täckte med plast. Gjorde en skiss på vad som är vad.

 Eftersom de frön jag testade är mörkergroende så la jag över en svart putsduk. 

Voilla! Efter två dagar så hade det hänt saker minsann. 

Större frön som luktärt kan man testa genom att lägga i en burk med vatten. Jag testade rödbeta. De som sjunker är Ok. 

Sen gick jag ut i växthuset och hämtade in perlite som jag strödde på petuniasådderna. Japp för dom är ljusgroende. Alltså de ska inte ner i jorden utan bara ligga uppepå. Med den vita perliten som släpper igenom ljuset och bibehåller fukt så kanske det blir ett resultat. 

Hur som haver så känns det som att jag vaknat upp ur en törnrosasömn. Äntligen ljuset i tunneln. Kan ni gissa vilka frön som grodde snabbast?


Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Jag gissar på rädisa.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så bra att göra en koll på fröna.
    Låter härligt att du känner dig pigg.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att se ljuset i tunneln! Vad du kan, om fröer, jag är impad. Själv kan jag ingenting...
    Jag gissar på spenat.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Smart att testa grobarheten innan sådd, man slipper ju en del av besvikelsen på det som inte behagar komma upp :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.