lördag 9 december 2023

En nobellmiddag i förväg

 Ok om jag nu är lite under isen så kanske lite matlagning kan göra susen. Så det fick bli min utmaning idag att laga middagen. 

Fisk är ju så himla gott tycker jag så det fick det bli. Maken handlade torsk. Tack för det men jisses så dyrt det är. Att laga mat från grunden är ju väldigt härligt. Jag gjorde en halva vägen grej liksom. Vad betyder det då? Jo att man använder sås från påse och potatismos i pulverform. Men det gör väl ingenting tänker jag. Bara det blir ett bra slutresultat. 

Från gårdagens middag då jag vispade ihop en egen bearnaisesås så blev det äggvita över.  Dom skulle jag använda till marängerna i dagens dessert. Sagt och gjort, maränger blev det. Kanske inte precis så som jag tänkt men ändå. Hemgjorda maränger till dagens efterrätt. Tjoooho!

 Kokade en egen chokladsås och glassen var såklart köpt. Blandade med jordgubbar från frysen och serverade i fina loppade efterrättsglas. 

Att spritsa moset runt den förgräddade torsken och sedan ösa såsen över, garnera med lite broccoli, dill och smälta ner lite ost i såsen som kryddats med lite cayennpeppar. Ja men det är ju det som gör det där lilla extra allt utifrån min matlagning tänker jag. Min smaksättning och finess på det hela. 

Det blev i alla fall väldigt gott och så glömde jag ju såklart att fota plankan när den var gratinerad. Men det får ni bara försöka tänka er hur det såg ut.

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Jodå, jag kan fatta att det såg gott ut... och var det. Min nobelmiddag idag består av grekisk pytt. '
    Gör allt i långpanna och har en kall vitlökssås till. En favorit. Men dessert blir det inte. Men troligen
    en chokladbit till kaffet.
    Ha en fin andra advent.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Här blir det restmiddag idag på nobeldagen.
    Men dina plankor såg väldigt goda ut. Likaså efterrätten.
    Ha en fin 2:a advent.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Så mumsigt och fisk sitter alltid fint :) Ha en mysig 2:a advent nu...
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.