onsdag 4 oktober 2023

Vandra i ett havsband

 Men så blev det äntligen av. Min längtan att få vandra på Roslagsleden etapp 11. 

Vilken dag, full av solsken, upplevelse och glädje. Jag kontaktade en god vän och undrade om hon ville hänga med mig på den här vandringen. Hon svarade ja och vi startade i Grisslehamn. Började vid Albert Engströms ateljé.

 Fantastisk byggnad med utsikt över färjeläget och Ålands hav. I Ateljéviken finns utmärkta badmöjligheter med en härlig sandstrand och klippor. 

Området är orört sedan Alberts tid. Sen traskade vi vidare mot nästa hållplats. Kvarnvikens badplats. Där satte vi oss ned en stund, drack vatten och beundrade utsikten. Sen fortsatte vi på leden. 

Vi njöt av landskapet och husen vi såg men vi dissade lika många hus som vi inte tyckte passade in i landskapet. När vi nådde Fjällboholmarna så intog vi vår lunch. Som alltid så älskar jag det stället.

 Sedan väntade en lite tuffare vandring genom havsskogen fram till Skottviken. 

Där har jag aldrig satt min fot innan. Ett härligt ställe med sandstrand och fin utsikt.

 Vi vilade lite drack vatten innan vi fortsatte den sista biten fram till Nothamn. Där blev det kaffe med kanelbulle och Japp. Vi satt på en bänk under ett vasstak på en gammal fiskestuga. 

Njöt av solen och hade en trevlig pratstund innan vår skjuts kom och hämtade oss. Sammanlagt gick vi 1,3 mil. Det känns lite i benen men inte av värsta slaget för en otränad.

Kram Pia



2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag du haft med frisk havsluft och vackert landskap.
    Så fina och vackra bilder från din dag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ha, så fel jag läste :o jag funderade just hur mycket vandrande det kunde bli i ett havsbad?
    Så underbart det ser ut, en ljuvlig dag helt enkelt.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.