lördag 21 oktober 2023

Mera lökar och skördetid

 I går kom barnbarnen och hälsade på. Farmor, sa Ivar vi går ut och jobbar lite. 

Ok vad ska vi göra då undrade jag. Samma som förra gången. Vilket var kratta kottar och gräva lite samt lägga på ny jord där jag grävt ner lökar. Vi klädde oss varmt och så satte vi igång. Han lekte att en dockvagn var en jordfräs medans jag grävde och röjde bland syrenskotten. Gjorde en ny plats att peta ner lökar på. När vi var klara så hade jag en vision om att det skulle finnas krokuslökar på Ica. Det fans det tyvärr inte. 

Vi kan åka till Granngården tyckte den kloka lilla pojken. Nja en annan dag sa jag. Vi bor en bra bit ifrån. Idag var den dagen. Halva priset på lökar så jag handlade lite. Är särskilt nöjd med de rosa snökrokusarna. 

 Paprikorna ville inte mogna ute och inne så mår dom inte alls bra. Jag vet inte vad jag ska göra med dem. Kanske frysa. Får googla på det. Av några äpplen blev det en Skånsk äppelkaka. 

Så gott med vaniljsås till. Hittade en squash och gjorde ett försök med att baka bröd med lite av den i. Misslyckades totalt. Jäste inte upp. Suck! Skatorna ska ha lite dom också.

Lördag idag och det är ruskväder. Jag har en förkylning i kroppen och tar det väldigt lugnt. Hoppas det är bättre i morgon. Vill ju få ner lökarna i backen.

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Skönt med en liten hjälpreda i trädgården :) Nä inget mognar inne nu heller, säsongen är nog över för detta år...
    Önskar dig en mysig kväll Pia!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig dag i trädgården med barnbarnet.
    Krya på dig nu.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.