måndag 14 augusti 2023

Skånsk specialitet

 I helgen firade vi mina föräldrar som fyllde år dagarna efter varandra. Just denna helg så hade de Skånebesök. 


Min faster och kusin med sina makar. Jag gillar dialekten den känns liksom varm och trygg, påminner om barndomen. Sen att alla inte riktigt förstår vad de säger är ju en annan sak. Hi Hi! Det bjöds på spettekaka (skånska: spiddekauga) Det är ett geografiskt skyddat livsmedelsnamn inom EU den måste alltså tillverkas i Skåne för att få bära namnet. Coolt! Om det är gott? Nja inte det godaste jag vet men det är speciellt. 


I alla fall så fick jag en stark längtan till Skåne och då gärna Österlen. Det är sju år sedan jag var där sist. Det är på tok för lång tid tycker jag.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Minns min Österlenresa för några år sen med värme och speciellt Ale stenar som betyder extra mycket för mig!
    Må gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Då är det kanske på tiden att ni gör en resa till Österlen igen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Jag älskar dialekter, och gillar faktiskt att härma olika dialekter, skånska är en av dem!
    Det låter som det är dags för en skåneresa tycker jag!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Skåne och allra helst Österlen ligger även mig varmt om hjärtat, men spettekaka kan jag vara utan ;-)
    Vi tog ju en omväg hem från Halmstad senast och körde Ystad-Österlen, men det är inte samma sak när vägarna är proppfulla med turister. Det får bli en ny tur framåt hösten istället så man kan njuta av stillheten, vattnets och vindens kraft.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.