måndag 9 januari 2023

Ost och trender 2023

Dessa dagar som kommer och går och helt utan ordning. Det blir lätt så när man är ledig länge ja eller sjuk som i detta fall. När man tänker stroganoff till middag men det blir något helt annat. 

Ja som en osttallrik. Gott! Ja inte världens nyttigaste men nu fick det bli så. Vi rensade i kylen och lite från frysen. 

I dag läser jag Maria Soxbos blogg om trendspaning 2023. Jag känner mig så trendig och superinne om nu det är någon sorts merit.  Nej jag säger det igen att mycket av att leva klimatsmart och trendigt enligt det hon skriver beror på ekonomi. 

För det är ett faktum att väldigt många inte har råd att shoppa, flyga utomlands, köpa nya hus, hel renovera köket, köpa nya kläder varje månad eller kasta rester. Sen precis som allt som visas i tv, tidningar, bloggar, Instagram klart triggar en att vilja ha nytt och tjusigt. 

Men konsten att gå rakryggad och vara stolt över sina klimatval på grund av dålig eller sämre ekonomi kan var ganska så svår.  Jag har inget val, nej jag är tvungen att vara trendig 2023 enligt Marias spaning. Jag är glad och dessutom stolt över det.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Din tallerken så veldig fristende ut! Mindre forbruk er det som jeg tror gir mest effekt på klima, så jeg tror at alle må kutte ned på det. Gjenbruk tror jeg at er det som alle må gå for, selv om at nye ting frister mer så klart. Men der gar vi ikke lenger noe valg, for forbruket må ned.
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  2. Vi kan ta varandra i hand för då är jag också superinne/klimatsmart!
    Så god tallrik! Också helt i min smak!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Mmmm ost är aldrig fel :-)
    Ha, ha, ha, här har du en till som är klimatsmart ;-)
    Jag hatar att kasta mat, varje rest som kan återanvändas är en vinst för plånboken. Ett renoverat hem blir så mycket mer personligt än att byta ut det så snart det blir lite slitet eller ännu värre omodernt. Allt omodernt blir alltid modernt igen.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Tycker att era tallrikar ser riktigt mumsiga ut.
    Jag är nog också en klimatsmart människa 😉.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.