måndag 31 oktober 2022

Vinflopp

Vi tycker mest om att dricka vitt vin till maten när det är lite festligt och brukar köpa ett vin som heter  


Fruktig, ungdomlig, blommig smak med inslag av päron, honungsmelon, äpplen och apelsinblommor. Serveras vid 8-10°C till sallader eller till rätter av fisk eller kyckling. Tycker det passar bra att ha som pratvin också. Är nöjd med både priset och smaken. Det kommer från Italien. Sist vi skulle köpa så var det slut så maken sökte på något liknande.

Domaine Bousquet Chardonnay Torrontés, 2021 Fruktig, ungdomlig, något blommig smak med inslag av päron, lime, litchi och gröna äpplen. Serveras vid cirka 8°C till rätter av fisk, till vegetariska rätter eller till en buffé. Priset var 20:- dyrare. Borde ju smaka liknande tänkte han. Det var verkligen inte alls i vår smak. Knappt drickbart om jag får säga min mening. Usch! Det vinet kommer från Argentina. Sockerhalten är lägre än det Italienska. 0,9 gram/ 100ml på det Italienska och 0,3 på det från Argentina.

Nu funderar jag på att göra vit glögg på det "äckliga vinet" Kanske det går att dricka det då. Men smaken är ju som baken. Delad. För kännedom: Uterumsmusen har gått till de sällare jaktmarkerna om man säger så. 


Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Smaken är som baken! Jag brukar köpa FreyOrganic Riesling på box, tycker den är god o så är den bara 2 liter, passar mig bra.
    Kram Gunilla Rosor o ruiner

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag var en ypperlig idé att göra glögg på det, om det inte föll er i smaken.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Surt sa räven!! Ja ibland går man på nitar i vinvärlden...man har ju sina favoriter.
    Hoppas den blir bättre som glögg istället :)
    Snart helg!!!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Har inte smakat någon av dem men det italienska skulle gå bort på grund av sockerhalten. Numera passerar bara viner med 3 gram socker tröskeln hos mig. Det började med att jag fick en exploderande huvudvärk av röda italienska sötade viner. Det räckte med ett halvt glas för huvudvärk och illamående.
    Lycka till med glöggen :)
    Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.