onsdag 20 oktober 2021

Oktober

Vissa perioder i ens liv liksom bara flyter fram i ett starkt och snabbt tempo. Då hinner man inte riktigt reflektera eller tänka klart. Man bara flyter fram.


Jag kollade på ett tv-program om en man som lämnat sin sekt och skrivit en bok om det. Instängd av Håvard Lillethun

 Jag blev djupt berörd och kastades handlöst tillbaka till Knutbymorden. Då när jag arbetade på ortens skola och var kollegor med många av medlemmarna i församlingen. Eller ska jag säga sekten. Det satte väldigt djupa spår i mig. För man hade ju så nära relationer till både barn och så klart alla vuxna. Man bara flöt fram då med. Anade ingen oro. Som i ett oktoberfloow. Livsfarligt! Ja vad vill jag säga med det? Jo tänk lite extra och reflektera över det du ser och upplever. Kanske lite mer just nu i oktober. Ja eller alla dagar på året.

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Måste ha känts olustigt när allt uppdagades och man inte har sett någonting utav det.
    Håller med dig att man ska vara mer uppmärksam och reflektera mera på saker och ting man ser.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Efter att ha jobbat som ekonomiassistent på socialkontoret i drygt ett år nu inser jag vidden av allt elände som är vardag för många, både barn och vuxna. Man vet att det förekommer men inte i hur stor omfattning. Och det beror på att det är inget man talar om. De som är utsatta är ofta i någon slags beroendeställning och hur illa de än blir behandlad så är det iaf någon slags trygghet i det. Svårt att förstå men motsatsen bevisas gång på gång.
    Så jag kan inte annat än hålla med, reflektera över det du ser och våga fråga om det är något som inte verkar stämma.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Ja det förstår jag måste ha satt spår i dig, när det kommer en så nära! Men tack ändå för tevetips, om den finns att hitta. Låter intressant.

    Kram och trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.