måndag 17 maj 2021

Blomning i eftersatt trädgård

 Jag tog en lov runt i trädgården och konstaterade att jag inte har samma kraft och ork som innan. 

Förr kunde man jobba några timmar när man kom hem. Men inte nu, nej jag ser och konstaterar vad som borde göras. En annan dag kanske. Så går tankarna. Men jag ser det vackra ändå mitt upp bland maskrosor och igenväxta rabatter. 

 Hur ska man tänka? Kanske låta vissa rabatter försvinna helt enkelt. 

Eller ska man gräva upp och börja om på nytt. Att anlägga en pensionärsträdgård helt sonika. Med mera krukplanteringar och gräsmatta. Ja jag vet inte riktigt. Tål att tänkas på i alla fall. Men häggen blommar, silverpäronet likaså. 

Makalöst vackert om man frågar mig.

Några enstaka blommor på körsbärspinnen som vi fått av son och sonhustru. Det är kul. Sen vet jag ju att just Maj är en månad där det ska hända rätt mycket i trädgården. Kanske jag landar sen i semesterlunken och hinner med ändå. Så det blir fint igen.


Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Känner igen det där! På våren har man STORA planer varje år som sen går över i att man är helt slut varje kväll med rensning av rabatter, ogräs och vattning!!
    Nä här förenklas det också. Sakta men säkert!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland undrar man vart man fick orken ifrån förr! Nu har jag ju en pytteträdgård och kanske lika bra det för man blir ju inte yngre...
    Men gräsmatta och krukor tänker jag skall ju skötas det med, så jag vet inte vad som är lättast egentligen... Men tur att du kan njuta av det vackra som är! Blommande buskar och träd är ju så ljuvligt!!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Ja, det är mycket som ska hinnas att göras när man har stor fin trädgård som det sätter igång för fullt i nu.
    Glad att vi inte har så stort längre och att det mesta står i krukor.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Hej Pia,
    Det där hade det kunnat varit jag som hade skrivit. Jag har precis samma tankar och känslor. Ta det lugnt och låt det växa lite fritt och vilt, och det viktigaste av allt, TA HAND OM DIG!

    Varm kram och ha en fin dag!

    Anneli

    SvaraRadera
  5. Äntligen. Har du insett att åldern tar ut sin rätt då man närmar sig sextio plus!
    Lär av din man- naturen sköter sig själv.
    Kramar Astrid.

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.