måndag 8 mars 2021

Från frö till planta

 Nordan viner och det ligger lite vitt på gräsmattan. Jag tänkte att det inte blåser i växthuset i alla fall. Så fram med värmefläkten och ut med plantor och jord till mitt lilla paradis.

 Av 20 flitiga lisa frön så blev det 13 st små plantor. Rätt så bra ändå. Spetspaprika finns det hur många som helst av men jag skolade bara om 7 st. Det räcker nog. Sen ska man bära in allt igen för nätterna och dagarna är för kalla än så länge. Ska jag ha fläkten på hela tiden blir det dyra plantor. 

 Nästa helg är det petuniornas tur. Jamen jag blir så lycklig och glad när jag kan hålla på med sånt här. Redan som barn så gillade jag att hjälpa till med krukväxterna inne och i trädgårdslandet. Vi barn fick så och skörda rädisor, morötter m.m. 

Min första växt bok köpte jag när jag började jobba på Ica. Jag var 17 år. Jag läste på om alla krukväxter och lärde mig massor. 

Sen har det blivit några fler böcker genom åren som gått.  Alltid kul att slå upp något man vill veta eller läsa på om hur man klipper äppelträd tex.

Växthusboken fick jag i julklapp av äldsta sonen det år vi byggde växthuset. Att sedan träffa en man som delar mitt intresse för odling är ju toppen det med.

Delad glädje är dubbel glädje.

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Så härligt att få pilla med frösådd och omskolning! Avundsjuk... ja! Din första egna bok står i min bokhylla också. Plus alldeles för många trädgårdsböcker!

    Glad måndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Härligt att få börja lite smått med det man sått.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.