söndag 3 januari 2021

Doftande härliga örter och kryddor

 Vi hade ärtsoppa till lunch och tänk att kunna gå ut i växthuset i januari och hämta in lite färsk timjan. 

Stort gilla på det, man blir glad i hjärtat om ni förstår. Rosmarin i kruka ser fin ut den med men det använder jag inte så ofta, älskar verkligen doften. 

Jag brukar gnugga några blad i händerna och bara sniffa in. Härligt! Ska lära mig mer om användningsområden, det ska visst vara bra för minnet. Gott till ugnsrostade rotfrukter och kyckling med.

Förr när maken jagade så blev det mycket vilt i grytan och till det passar ju enbär. Bara att gå ut och hämta på tomten. Fast värre med det vilda köttet numera. 

Brukar kolla när jag är på stora varuhus om det finns älg eller hjortkött. Jag vill ju inte gärna äta kött från fyrbenta men vilt känns liksom mer klimatsmart. Jag kanske är ute och cyklar här men ska kolla upp. Tror att jag har rätt.

  Trots att snön ligger lite här så är det dax att se över vilka fröer man ska inhandla och ett är då säkert, det ska bli så roligt att tillbringa timmar i växthuset så småningom.

 Att odla bland annat smakförstärkare är ett sant nöje för mig. Men självklart massor av blommor också. Om man kan kalla växthuset för ens bästa vän så gör jag det här och nu. I alla fall en omänsklig bästa vän.


Fler bästa vänner hittar man på Trädgårdsfägring

Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Ärtsoppa har jag aldrig fastnat för, men kan erkänna att en klick senap till är gott

    SvaraRadera
  2. Finns inget bättre än att plocka från sina egenodlade växter och örter.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Jag skulle så gärna vilja odla lite mer hemma, drömmer om en egen liten köksträdgård. Jag har ju faktiskt plats för en. Jag har svårt för det här med att det skulle vara dumt för klimatet att äta kött. Då finns det värre grejer man kan göra tänker jag.

    SvaraRadera
  4. Vilket mysigt inlägg, man kan lätt förstå hur du menar att växthuset är din bästa vän, ni hör ihop!
    Verkligen lyx att kunna plocka timjan från egen odling "mitt i vintern". Han får väl skjuta ett rådjur från sovrumsfönstret mannen din ;) :) OBS! Skämt! ;) :) Ifall någon läser min kommentar och undrar...
    Kram och god fortsättning!
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Örter är minsann inte dumt :-)
    Vi har ett örtland precis utanför växthuset, vi täcker det med granris för att kunna skörda året runt. Timjan, salvia och rosmarin som är vintergröna är jättegott i maten.
    Jag har även rosmarin inne i växthuset, men den ser faktiskt piggare ut än de utomhus av någon anledning. Tror det skulle kunna vara den torrare luften i växthuset.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  6. Ja nog är växthuset som en gammal kär vän :) Att ha egna örter nu är en sann lyx...rosmarin använder jag massor av! Till ugnsrostat, bröd, i tomatsallad, marinerar kött i olja/rosmarin...man ska inte ha för mycket bara! Men doften, åhhhhh....vill ha en rosmarinsparfym :)
    Persiljan är fortfarande fin också - nyttig o god.
    Måndag och det är bara att ta tag i vardagen igen.
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  7. Jovisst är viltkött bättre för klimatets uthållighet. Såg för övrigt på David Attenboroughs nya program igår... Timjan är örtkryddan framför alla andra hos mig. Den fungerar med nästan allt. Odlar flera andra också och de har sina områden men timjan... Kokade en stor sats ärtsoppa med spadet från revbenskok och skinkans ugnsstekning.

    Din bästa vän är en jag saknar - växthus :)

    God fortsättning på 2021! Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.