söndag 1 november 2020

Fokus på det vackra

 November och trädgården är kanske inte den allra vackraste platsen på jorden. Men inte är den så ful heller.

 Man får liksom zooma in lite. Jag kikar runt på trädgårdsbloggar och tänker att jag är en riktig slarvmaja. Andra har så höststädat och propert. 

Inte här nej, nej, gamla fröställningar efter tagetes och annat får stå kvar till våren.

 I pallkragarna ligger det tömda krukor i högar. Tycker man kan ta till vara på jorden. Ge tillbaks lite. Det går bra att tillföra näring sedan om det skulle råka vara slut. 

Guldhumlets kottar är så fina där de hänger och dinglar. Klematisen gör ett sista ryck med en sen blomning. Rosorna med.

 Kärleksörten har trasslat in sig med vad det nu är. Fint mot den gamla granstubben. 

Silverpäronets blad har färgats svart och gul.  

Tänk att jag skulle födas denna månad, den som jag ogillar allra mest på året. Konstigt! 

Tur att trädgården pyntar sig själv. Den gör sig vacker mitt upp i det gråa. När november närmar sig slutet så kommer jag och hjälper till lite. Adventspyntar. Det är trevligt.



Tills dess så får jag fokusera på det vackra. Gilla läget faktiskt.

Kram Pia

8 kommentarer:

  1. Du kan vila tryggt i att alla har inte städat... Jag har inte ens kommit till - plocka ihop alla slängda krukor ännu. Jag sparar alltid nedklippningen till vårvintern när det kliar i fingrarna att kunna göra något ute. Och tills dess njuter jag av de vackra fröställningarna - de är ju små underverk. Det enda jag klipper är pioner och julrosor men det är för att hålla nere mögelsporer.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Inte behöver man höststäda så himla nog inte, tycker det är fint med fröställningar!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej! Man njuter så olika sin trädgård. Några gillar att putsa och pynta, andra att ta det piano! Du har förmågan att se det fina i förfallet. Det är en konst också!
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Hej Pia!
    Jag lämnar en hel del städjobb till våren. Växterna har fått ett lövtäcke, städar undan det och torra växtdelar i vår.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  5. Ja, fokus på det vakre er viktig! For det finnes alltid noe. Det man finner blr også ekstra vakkert når det ikke er så mye konkurranse.

    SvaraRadera
  6. Allt har sin charm och även visset är vackert.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Då skulle du se min trädgård!! huuuu! Har inte ens fått upp dahlialökarna! Äpplen överallt och gräset högt...
    UNDERBARA höstbilder du bjuder på denna söndag Pia :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Om man bara stannar upp en stund och tittar sig omkring så finns det mycket som är fint i en höstträdgård, för det finns så många fina fröställningar för att inte tala om vackert gräs de är fina nästan hela året.Egentligen ska man inte städa allt för noga på hösten det blir ju gödsel för trädgården.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.