söndag 5 april 2020

Små skott & nya grytlappar

Jag kan ju inte låta bli att ta skott. Från någon växt som jag skulle vilja ha eller för att förnya en gammal. 



 Bara att klippa av och sätta i vatten och vänta på att rötterna ska bildas. 



Den gröna bladväxten köpte jag till jobbet men självklart testar jag att ta ett skott, går det så går det. Det gjorde det, snart har jag en fin grön och tålig växt.



Jag vet inte vad den heter men tror det är en Narrfikus. 


Sedan är det ett litet skott från förra årets fuchsia. Om jag nu inte kan eller är så där jättebra på att virka så kan jag ändå plantera och få små plantor att växa. 


Sedan finns de vissa som kan sy fina grytlappar. Min Mamma kan hon. Tack igen. Varför står flaskan där kan man undra? Jo dels för att den är fin såklart men den ska fyllas på med ingefärs shot.

Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Kul att norpa skott och sedan se hur de växer till sig hemma hos en själv.
    Jättefina grytlappar som din mamma gör.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Att få skott att rota sig är ju jättekul, själv så lyckas jag oftast med att ta dö på mina blommor. Jättefina grytlappar. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Härliga skott och GULD värt med en mamma som gör så fina grytlappar!
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Kolla så fint skotten växer =D

    SvaraRadera
  5. Visst är det roligt att ta skott och se om det funkar och det blev ju en jättesöt liten planta! Snygga grytlappar också. Det är tillfredsställande att skapa med händerna antingen det gäller gröna sysslor, mat eller handarbete.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Det är guld värt med en mamma som fixar det man själv aldrig har tid med.Hade samma lycka när jag var ung och jobbade heltid.
    Du gör ingefärsshot, berätta gärna hur du gör den. Skott av växter kan man inte låta bli att ta om man som många är nördar på växter...har några på min gamla mårbackapelargon som jag fick som moderplanta av min mamma för minst femtio år sedan.
    Här fortsätter mina sådder med flera sorter av grönsaker...tråkigt.? Nej det gör mig glad varje dag.
    Kram !

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.