lördag 22 februari 2020

I kruka och flaska för kropp & själ

Att börja dagen med en härlig ingefärsshot har blivit en frisk vana. 

Nu var det tomt i flaskorna så det måste fyllas på igen. Chilin har jag odlad själv, härlig, mäktig känsla. Citronträdet är på tillväxt. Satte en kärna för några år sedan.  Ja eller inte för fy vad det tar stryk trots att jag duschar det och sköter om det. 


Sen så ska ni få se. Jag odlar ingefära. Hur kul är inte det? Jag har väntat länge på att få se små spjut sticka upp ur krukan.


Ja har ny chili också på G. Japp i samma kruka fast chilin ska jag flytta på idag. Gurkmeja ska tydligen också gå att odla i kruka på samma sätt som ingefäran. Ska sätta ner en knöl och testa, sen så blir jag nästan självförsörjande på den gyllene drycken. Ja det hänger på citronerna då. Om jag har honung i så kommer den från grannens bin. Coolt va? Dom har säkerligen surrat runt i vår trädgård bland blommorna.


Skön lång ledig lördag framför mig. En vecka med så mycket skratt bakom mig. Galet roligt på jobbet och en riktigt tokig fredagskväll.  Kan inte bli bättre.


Receptet på min shot hittar du här

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Vilket inspirerande inlägg! Här sitter jag och maken googlar på bokashikompost, funderar på vad jag ska klara av att odla och planerar en liten uppfixning av vår köksträdgård. Mysigt och vårlängtigt!

    SvaraRadera
  2. Har en vän som odlat sin egna ingefära, kanske något som man ska testa i alla fall. Men det är kul när man kan ta av sitt egenodlade.
    Ha en fin lördag nu.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Inte dåligt att nästan vara självförsörjande! Jag shottade ett tag men det rann ut i sanden. Det var så krångligt att göra nytt tyckte jag. Inte värt besväret för jag märkte ingen skillnad, hade kanske inget direkt behov?

    Glad söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.