lördag 28 september 2019

Tomatsås med sting

Vad gör man med alla tomater man odlat? 

Nu fick ju jag inte så stor skörd i år. Fast om man får det så kan man ju alltid koka sin egen tomatsås. Jag använde köpta tomater. För att få lite mer sting i så tillsatte jag chiliflakes från förra året.

 Den här såsen kan man använda som den är till pasta med stekta kantareller och lite riven ost. Enkelt och supergott. Går bra att använda som bas till all mat där man ska ha tomatsås. Pizza till exempel. Det ska jag använda den till den här helgen. 

Ingredienser


  • Tillagning
  • 1. Klyfta de sköljda tomaterna och skär bort stjälkfästet. Skala och finhacka löken och skiva vitlöksklyftorna tunt.

    • 2. Fräs lök och vitlök i olivolja på svag värme i en stor gryta. Löken ska svettas och få lite färg.
    • 3. Häll ner tomater, lagerblad, socker, salt, peppar och vinäger.
    • 4. Låt allt koka under lock på låg värme i ca 30 min. 
    • 5. Dra av grytan från plattan och smula ner torkad eller finhackad färsk basilika i grytan. 
    • Ät direkt eller frys in.

    • Kram Pia

1 kommentar:

  1. Men så gott. Tomater blev det knappt några här heller, men det finns i affären. Chili har jag så att jag kan stå på marknaden och sälja. Så det här ska testas när vi kommer hem igen.
    Tack för din kommentar hos mig och jag tror mamma kommer att få det bra nu. För den sista tiden har hon inte trivts hemma längre, och hon är verkligen en hemmamänniska egentligen. Hon ville detta själv nu och är glad för platsen.
    Ha en fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.