tisdag 24 september 2019

Livssituation och balans

Det där ekorrhjulet som snurrar så det viner, som är så svårt att sakta ned. Jag är nog mitt upp i det. 

Nu säger ny forskning att stress inte är någon orsak till att man får magkatarr eller magsår. Ok men jag tror ändå att det skapar vardagen så att man kanske äter för fort, äter fel, skyndar sig och oroar sig över mycket. Kanske produktionen av saltsyra ökar då, vad vet jag. 

Jag tror ända att man ska se över sin livssituation och balans i övrigt. Inte bara fortsätta med sitt stressiga liv och bota sig med medicin. Jag har länge ignorerat min mages signaler. Glömt bort att jag en gång hade magsår för att jag misskötte min hälsa. Nu ska jag ta tag i det också. Måste hitta den där balansen och glädjen igen. Det där med att jag skulle byta arbetsplats var ett led i det hela. Jag skulle slippa långa resor och spara tid. Tid är värdefullt. Nu blev det inget av med det och jag är såklart väldigt besviken. 

Nu måste jag hitta en annan lösning. En sak  är att gå ned i arbetstid vilket innebär mindre inkomst. Men kanske jag håller mig friskare då, slipper vara sjuk stup i ett. Ja sen är det ju den där pensionen. Måste ju få ihop så man klarar sig sen. Ja, Ja! Som sagt det snurrar på det där ekorrhjulet. Lite tankar från mig vid datorn idag.


Kram Pia


7 kommentarer:

  1. Att få balans i tillvaron kan vara svårt när man har så mycket måsten. Det är nog
    där du får börja. Säkert kan du ta bort en massa måsten. Sen är det där med tid.
    Du har lika mycket tid, eller lite, som alla andra. Det är bara du som kan planera
    den. Tänk på att du lever NU. Inte sen. Pensionen ordar sig, jag vet. Om du håller
    på att oroa dig för den gör att du kanske inte ens lever då... låter krasst, men
    tänk efter! Magsåret är ett tecken på att du MÅSTE tänka om. Sätt dig ner och punkta
    upp fördelar och nackdelar med kortare arbetstid. Jag vet, det är alltid lätt att ha
    synpunkter på hur andra ska leva sina liv. Men jag ångrar inte en dag att jag tog ut
    min pension vid 61! Skral kassa men jag rättar mun efter matsäcken och har ett lyckligt
    liv!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Eva- Mari i kommentaren innan.

    Jag tror att du oroar dig lite för mycket, att även mindre bekymmer blir stora för dig... Kosten och hälsan tror jag egentligen att du redan är hyfsat bra på! Du äter mycket vegetariskt redan, vilket jag tror är bra för mycket. OCH... du är ju utbildad inom rörelse/hälsa eller hur? Du VET vad du ska göra för att må bra... så GÖR det. Jag vet, det låter enkelt men är svårare... men om du ska oroa dig för att pensionen ska räcka, så måste du nog först se till att du lever tills du blir pensionär...
    Spalta upp plus och minus med att gå ned i arbetstid, vad gäller allt... bensinpengar, tid, mil på bil... ja allt. Försök också fundera på om du skulle kunna och orka jobba en längre tid utan sjukfrånvaro, om du går ner i tid, vad det skulle kunna göra för ekonomin.
    Till en annan del... jag har inte med det att göra, men hur har ni det med huslån, försäkringar, elavtal m.m... kan ni se över dessa för att få en lägre månadskostnad så kanske den ekonomiska biten lättar. Varje krona man sparar är en krona till. Du kanske tycker att jag är fel person att nämna dessa saker, men jag är öppen med att skriva att vår situation var inte alls rolig runt de äldsta döttrarnas födelse och första år. Vi fick vända på varje krona, ja nästan varje 50-öring. Vi fick lära oss att vara kreativa och se om allt, vi handlade på olika mataffärer (det gick där och då, när affärer låg rätt tätt) i en ständig jakt på att hitta den billigaste varan. Men vi överlevde och vi såg till att vi var glada och mätta, vi umgicks med familj och var alltid hemma. En nyttig tid, som jag försöker lära m ina barn något utav.
    Jag vet inte om du blev på så mycket bättre humör, men jag hoppas att du känner ett visst pepp ändå. Om du orkar, ta dig ut i naturen och titta på naturen som skiftar i färg. Dra in dofterna och lyssna. Sätt dig och bara meditera/reflektera för dig själv en stund. Plocka in lite vass eller några fina blad. Tänd en brasa och svep in dig i en filt och fundera på vad du ska ta tag i först. Som sagt, vissa saker har du nog egentligen redan koll på vad gäller hälsan, så fokusera på något annat. Och jag håller helt med dig, jag tror också att man får magkatarr av stress...

    Så fint inlägg om barnbarnen och tankarna på mödraskapet, förresten!

    Varm kram till dig och hoppas du mår bättre snart!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Hej Pia,
    Tusen tack för dina kommentarer hos mig. Ja du, det där ekorrhjulet får man passa sig för. Stress är farligt och jag tror absolut att det orsakar massor med problem med magen osv. Du är klok som försöker att tänka ut en lösning men det är inte alltid så lätt att lägga om livet och speciellt inte eftersom det oftast betyder minskad inkomst. Jag går i samma tankar som dig...

    Kramen och var rädd om dig!

    Anneli

    SvaraRadera
  4. Tror precis som du att stress har en inverkan på dina magproblem. Har svårt att ge en massa goda råd i vad som är bra, rätt och så vidare. Men ett råd som jag har och försöker själv att sträva efter, är att släppa alla måsten som man alltid ger till sig. Jag mår mycket bättre själv om jag gör det jag vill göra och känner att jag orkar göra.
    Många kramar Carin

    SvaraRadera
  5. Balans i livet är inte lätt! Men jag tror på kortare arbetstid, trots lägre lön... själv har jag ju alltid haft lediga onsdagar, o det har hjälpt mig att få balans. Skulle aldrig ha orkat med heltidsjobb... nu får vi se om jag ändå måste gå upp i tid, men är ändå glad för alla åren jag kunde jobba mindre.
    Kram!! 💕

    SvaraRadera
  6. Fy farao så svårt det där...att få ihop allt, ekonomi, jobb, trivsel, glädje...hinna med sitt liv OCH må bra samtidigt!
    Bra att du backar bandet och känner efter vad DU vill, VAD du kan och hur en vardag kan vara både enkel och att man mår bra.
    Önskar jag kunde komma med bra råd men men.
    Höst kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Åååå du fina... det där med balans är inte så lätt...man vill ju så mycket...

    Jag vet att du skrivit om hur lång resväg du har..men jag minns inte...45min? 1 timme?

    Min resa till jobbet tar ca 30 min....hem är det oftast köer så det tar 30-45 min beroende på vilken tid jag åker...
    Ett tag var jag SÅ less på denna restid....numera har jag vant mig och tänker att det är MIN tid...MIN tid då jag funderar, reflekterar över olika saker....planerar och hämtar kraft....
    Ibland skruvar jag upp radion och skriksjunger o känner mig som en riktig världsstjärna......å ibland slår jag på högtalartelefonen och passar på att ringa någon....
    Mattias lyssnar alltid på ljudböcker....ibland vill han liksom inte komma hem för att det är så spännande....;)

    Jag tänker att om du kommer fram till att gå ner i tid (som ju kanske vore det bästa för dig) inte är ett alternativ...kanske du bara ska
    acceptera tiden du får tillbringa i bilen och göra det bästa möjliga av den i stället för att låta irritationen över den ta över...

    Bara en liten tanke från mig om hur jag gör...
    Kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.