torsdag 28 mars 2019

Bra klängväxt


Jag gillar gröna växter, har gjort sedan barnsben. 

Minns hur vi städade mamma och jag i vardagsrummet och så bar vi in alla växterna i badkaret och duschade dem. Det kändes som en djungel där inne i badrummet.

Ja fast vi duschade inte klängväxterna för dom satt lite fast. Nu vill jag ändå slå ett slag för Gullrankan, jätte tålig och bra klängväxt.

 Den trivs inne i rummet men lika bra i ett norrfönster. Den måste ha värme dock, får inte understiga 15 grader. Trivs inte i direkt solsken heller. Gullrankan har hög avdunstningsgrad samt minskar halten av kemiska gaser i inomhusluften.

Den är lätt att föröka. Du klipper en ranka i bitar med två blad med fäste, sticker några stycken i en kruka med såjord eller en blandning av sand och torv, lägger ett papper över, håller jorden fuktig och väntar på rötterna, som snart växer ut. Om du toppar de nya rankorna,  blir växten tätare.

Men kan också sätta dem i vas tills det växer ut rötter och sedan plantera.


Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Håller med, den är lättodlad och vacker. Men ack så giftig för katter!
    Har gjort mig av med min för säkerhets skull även om inte Iris är
    särskilt stor växtätare.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Hade gullranka när vi bodde i Sverige men här i Spanien har jag inte sett den. Kanske för den inte ska vara i direkt sol kanske.
    Ha en bra dag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.