onsdag 30 januari 2019

Matcha iittalaskålen

Ok då kör vi turkost. 


Gillar ju den färgen som ni kanske vet. Klart man ska matcha inredningen. Fniss! 

Nja jag skojar så klart men visst är det en gladfärg så säg. Och en sak till, jordnötter är ganska så gott faktiskt och nyttiga.

  • Högt innehåll av magnesium- Magnesium behövs för att våra nerv- och muskelfunktioner ska fungera normalt. Magnesium används också vid kroppens egna produktion av proteiner.
  • Källa till järn - Brist på järn är den vanligaste näringsbristen i världen och är allra vanligast bland kvinnor i fertil ålder. Järn behövs för att blodets upptagning och transport av syre ska fungera normalt. Ämnet finns framför allt i köttprodukter, men även i många nötter och frön.
  • Högt innehåll av folat - Folat är en form av B-vitamin som behövs för att bilda nya celler och röda blodkroppar. Brist på folat ger blodbrist eftersom kroppen inte kan bilda tillräckligt många röda blodkroppar. Livsmedelsverket rekommenderar att alla kvinnor tar folsyretillskott i samband med graviditeter eftersom folatbrist är vanligt bland människor som inte äter tillräckligt mycket frukt och grönt.
  • Högt innehåll av E-vitamin - E-vitamin är en antioxidant som skyddar kroppens celler från skadlig oxidation. Antioxidanter hindrar nedbrytningen av fettsyrorna i cellmembranen vilket förlänger deras livslängd.
  • Högt fiberinnehåll - Fibrer är en typ av kolhydrater som inte bryts ner under matsmältningen. De behövs bland annat för att förebygga trög mage och säkerställa normal tarmfunktion. Fiberrik mat bidrar också till att hålla blodfettnivåerna låga och stabila, samt till att öka mättnadskänslan.
  • Källa till protein - Proteiner är livsnödvändiga näringsämnen som behövs för att bland annat bygga upp celler, enzymer och hormoner. De är även nödvändiga för immunförsvarets funktion. Att få sig tillräckligt mycket protein är särskilt viktigt om du vill bygga muskelmassa eftersom muskler till största del består av just protein.
Passar bra i den skålen ändå. 

Over and out från Villa Ryttarängen för nu. 

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Älskar turkost och jag har en lika dan skål jag med. Jordnötter är något som jag tokgillar också. Gör jämt jordnötssmör av min påse som jag köper och som jag har på ett kex eller bara tar en sked rakt av.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Stiliga naglar! Mina tankar går till Grekland när jag ser den blåturkosa nyansen ;) =)
    Oj, är jordnötter SÅ nyttiga? Men gäller det de där "snacks-jordnötterna" som är saltade också? Inte bara "naturella"?
    Kram och ha en fin torsdag!
    /Maria

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.