torsdag 31 januari 2019

En grytas liv på landet

Ja nu är det gjort. Jag har beställt en ny gjutjärnsgryta. Självklart efter lång tids eftertanke. Nu råkade det vara halva priset så jag slog till.  Vår gamla, ja för den är faktiskt 36 år gammal och väldigt väl använd.

 Bästa bröllopspresenten tror jag nog. I alla fall den mest använda. Nu är det rosthål i locket. Ja hela grytan är lite skavd kan man säga. Sedan är den lite stor till oss tre.

Nu har jag kollat upp och det är verkligen hälsosamt att laga mat i järngrytor. Om man tittar i Livsmedelsverkets tabeller så innehåller till exempel köttfärssås som tillagats i järngryta upp till fyra gånger mer järn än "normalt". Den sura/syrliga ingrediensen tomat är en förutsättning för att järnet ska lösas ut. 

Så vi kommer fortsätta laga mat i gjutjärnsgryta fast i en lite mindre och nyare. Visst är den väl snygg? 



Jag hade kanske velat haft den i en färg men då kostade den lite mer. 
Här kan man se den i en annan färg.
Om ni tror att jag ska kasta den gamla så tror ni fel. Den kan allt vara bra att ha om det ska bli storkok.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Åhhh järngrytor är så underbara. Har en urgammal Kockums, emaljerad variant på säkert 7 liter. Stor? Det är bara förnamnet ;-) Vi har tillfälligt bytt med sonen, han har min gamla och vi tog hans stora ärvda från hans farmor. Men vi har turen och ha ytterligare en som jag vann på någon recepttävling för ett antal år sen.
    Annars är just gjutjärnsgrytor och stekpannor av gjutjärn perfekta att leta efter på loppisar och antiker. Bara att koka ur och sen steka in igen :-)
    Lycka till med din nya gryta. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fin! Både den gamla och nya. Jag tycker förstås att det var bra att du tog en svart ;)
    Orrefors Jernverk, visst står det så på den? Jag har tre ugnsformar därifrån. Tror det är lite gjutjärn i "lacken" utanpå den. Fina i alla fall. Har gjort en veg lasagne i den ena så sent som ikväll.
    36 år är bra livslängd på en gryta och än kommer den hänga med när familjen smalas eller hur?!
    Jag har min farmors urgamla gryta till att sätta blommor i på sommaren... också ett användningssätt ;)

    Kram och ha en fin stundande helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Min samma lika, 50 år gammal, är still going strong, du har nog lagat mer mat i din än jag.
    Jag har en mindre, också gjutjärn, som jag använder betydligt oftare. Mer än jag använder
    min stekpanna, också den gammaldags gjutjärn. Jag inte bara plastbantar, jag teflonbantar
    också. Grattis till nyinköpet!

    Glad första februari!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. En gjutgärnsgryta skulle vara lag på att ha i alla hem. Jag tycker att din svarta var snygg.
    Ha en fin och bra fredag
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.