onsdag 3 oktober 2018

Förra årets julstjärna lever

Jamen jag lovade ju att visa julstjärnan som jag sparade. Den har levt ett gott liv i växthuset hela våren och sommaren. 

Nu tog jag in den men räknar inte med att få några röda fina högblad. Det ska visst vara väldigt precis med tiderna av ljus och mörker. För att få en julstjärna att utveckla sin vackra färg igen lagom till jul krävs att den har stått i totalt mörker under 14 timmar per dygn i minst åtta veckor. 

Minsta lilla ljusinsläpp avbryter bildandet av högblad. Under den här perioden är det också viktigt att hålla låg temperatur. Jag orkar inte ens räkna ut när jag borde ställa in den i garderoben och när jag ska ta ut den igen. Fniss! 

 Fast man kan ju ha den som en grön växt bara. Tycker att bladen är väldigt vackra. Väääldigt vackra faktiskt.

Nu är det ju lillördag idag och jag är så himla trött.  Det blir inget firande av den dagen. Det har hänt saker här. Ja sånt som liksom tröttar ut lite. Fast jag tror ändå att man ska lite på sitt hjärtas röst. Att må bra och känna lycka och ro är viktigare än allt annat. Klart man ställer upp på det. Att hjälpa någon kär och nära att komma till insikt. Lite trötthet går över. Olycka kan leda till svårare saker än några gäspiga timmar. I morgon är det ju kanelbullens dag. Det ska jag fira däremot.

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Det är en vacker grönväxt med. Vi har en på gården sen förra året.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Oj så fin växten var! Vilken överlevare! Och det är väl vi också...vi blommar inte hela tiden och är inte populära ständigt...men vi grönskar!
    Ha det gott!
    Följer din blogg och gillar dina inlägg även om jag inte alltid kommenterar.
    Kram RosMarie

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.