torsdag 13 september 2018

Äppelchips

Grannen har så fina äpplen. Fina röda som hänger över staketet. Eftersom jag är en busig en, så pallade jag några. 5 stycken. 

Förlåt grannen men jag tror inte att ni kommer ta hand om allt själva. Jag tänker att det som faller på andra sidan staketet är allemansrätten. Fniss! I alla fall så pallade maken också, herregud så busiga vi är här. Tror att han pallade högst 10.  Fast när vi bara får fem äpplen på våra träd och alla andra får hundratals så tycker vi att det är helt OK att man får ta lite av överskottet. Ja, Ja vi skulle kunnat fråga. Jag vet.  Grannen är väääldigt upptagen just nu så vi valde att inte störa. 

Nu så tänkte maken att han skulle torka några skivor. Fixa äppelchips. Googlade och fann att man skulle kärna ur och skära tunna skivor. Han torkade i varmluftsugnen. Jag bara tittade på och fotade. Smakade också såklart, smaskens!



Förvaras i glasburk och tänk så smart att klippa i några bitar i müslin.

Kram Pia

5 kommentarer:

  1. De ser goda ut, äpplen kan man göra mycket av!

    Fin bänk i förra inlägget, en sån är jag ute efter att
    ha på balkongen i stället för den gamla tevebänken som
    är på upphällningen.

    Glad torsdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så gott och enkelt att fixa också. Klart det som faller på andra sidan staketet måste vara ditt ;-)
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Det är så gott, något jag också funderar på att göra :) Hos oss Pallas det äpple hela tiden men det gör inget för vi har så många ändå ;-) Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åh så gott!! Det måste vi göra, sist dottern gjorde så hetsåt jag hela burken!!

    Trevlig helg!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Ser väldigt gott ut, detta måste jag testa... tack för tipset.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.