fredag 3 augusti 2018

Lite växthus babbel

Fredag idag fast nu är det liksom fredag varje dag eller lördag eller vad som helst.

  Jag tänkte att vi skulle kika in i växthuset. Så här ser det ut utanför.

 Där inne kan man inte vara senare på dagen för då blir man kokt. Det växer så det knakar kan man säga. Druvorna håller på att torka till russin dock. 

Kanske bäst att vi äter upp dom eller kanske göra lite vin. 

Citronplantan, den som jag satte en kärna förra våren är jättehög. Måste googla på hur man klipper den. 

Sen så köpte jag dessa träd-taklökar av en vän. Hur man ska övervintra dem vet jag inte men jag googlar väl på det också. 

Fick lite växter av svägerskan i Jämtland bland annat en kaktuspelargon. Sedan petade jag ner en kärna från en aprikos. Tada...Ett litet träd på G. Det syns knappt men står där bakom pelargonen.

 Jag skulle kunna ha sommar vår och lite höst jämt, inte frost. Tänk att få ha alla växter kvar ute. Jaa tänker ni kanske, flytta då människa till varmare trakter. Men se det vill jag inte heller för jag gillar ju att åka skidor. Jag är bara lat och orkar inte ens tänka på att plocka bort allt senare. Nog om det. Jag har en vecka kvar på min semester och vi får se vad vi hittar på. 


Alla huspyssel projekt har jag lagt ner. Vi tar det nästa år eller sen när det svalnat lite. Jo vi ska laga taket på växthuset, det är ett måste. Nu blir det ut till poolen.


Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Har sett och hört att alla som har vinrankor har massor av vindruvor i år. Kul när det tar sig det man stoppar ner i jord.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Härliga växthusliv! Synd bara på druvorna... passa på att äta innan alla blir russin/vin.
    Hur kunde ni låta bli att stanna i Falun, fniss! Men jag förstår att ac:n var behagligare just då.
    Nu är det precis lagom varmt, 22 grader, önskar det kunde hålla sig hela dagen...

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.