lördag 12 maj 2018

Förberett för sådd

Hello!
Ja ni ännu en dag med strålande sol. Jätteskönt!

 Jag har rensat upp lite i lådorna där nere. Idag ska det sås och sättas lök och potatis. Planerna är så i alla fall. I höstas så tömde maken komposten och portionerade ut den i lådorna, åhh vilken mylla, underbart. Maskarna mår bra där och vi hoppas på ett bra odlings år. 

 Morötter och rödbetor brukar bli bra och löken så klart. Vi kör silverlök, rödlök, gul lök och salladslök. Ibland har vi haft purjo men jag har glömt att för så. Nytt för i år blir grönkål. Ja sen blir det väl dill, bönor och lite spenat. Lite blommor får det bli också. Snyggare så.

Sparrisen har jag grävt upp och flyttat. Den ville inte alls.  Sedan var det ju dom gula hallonen. Åhhh dom sprider sig som ogräs. Nix, bort med dom. Dom måste nog stå för sig själva.

När jag är klar ska det skördas rabarber. En liten paj till efterrätt får det allt bli. 

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Hoppas det kommer upp en massa goda primörer hos er nu.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt. Längtar tills mitt land är klart så jag kan få börja så. Hoppas rabarberpajen var god! :)
    Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Åh vad det kliar i fingrarna! Så skoj att peta ner frön!
    Årets första rabarberpaj smakade säkert ljuvlig. Kanske får
    jag tag på nåra stjälkar idag för idag ska jag till Leksand
    på trädgårdsmässa, hoppas knät håller sig snällt idag.

    Ha en fin söndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.