lördag 24 mars 2018

Tid med långfrukost

Minns någon Tjorven? 
Hon i Saltkråkan som sa.. Är det mat då kommer jag. Jag är lite så. Jag älskar mat. 

Det finns bara ett fåtal rätter som jag inte tycker om. Paltbröd och stuvade makaroner. Ja sen har jag väl inte smakat allt på jorden så klart. Casu Marzu är en, friterad spindel en annan. 
😋
På helgerna så försöker jag servera en härlig frukost. Man får ta det man har om man inte planerat ordentligt. Vilket jag sällan gör. Jag bara köper det jag brukar och så kan jag lockas av det ögat ser som tex. små minisalladsendiver. 

  På vårt frukost bord idag finns ekologiska ägg som jag fått av en vän. Godaste i världen! Eko yoghurt laktosfri för dom kostade ju bara 20 spänn för två. Till det kan man ta pumpakärnor, rostade kokosflingor och chiafrön om man vill. 

Hade varit extra gott med lite bär också men tyvärr inte idag. Brödet är surdegs baguette, rostad rågkaka, focaccia, en ½ skiva ljust fullkornsbröd och finncrisp. Lite av de som låg i skafferiet. Ibland finns där mycket ibland finns där inget alls. Om det blir gammalt så kastar vi ut det till fåglarna och hararna. Ja ekorren kanske vill ha också. 

Att skära upp frukten gör att man faktiskt äter. Märkligt men sant. Gott med färsk frukt och så får man i sig lite vitaminer.

Lite grönsaker till osten eller skinkan förgyller ju mackan eller om man väljer att äta det utan bröd. Ja till detta dricker jag kaffe och maken te. Vi har mjölk till som serveras i en liten vinkanna från Karpathos. 
Nu ska jag ta lite mer kaffe innan jag ger mig på dagens projekt. 
Ha en tokbra lördag och glöm inte att ställa om klockan i natt.


Kram Pia


2 kommentarer:

  1. Här blir det också långfrukostar på helgerna, med det som finns hemma. Ser så gott ut. Hoppas du får en härlig lördag. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Mysigt med långfrukostar. Ha en fortsatt bra lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.