söndag 15 oktober 2017

Behålla glädjen.

Söndag och jag har funderat en del på sista tiden. Funderat på hur jag ska göra för att få fortsätta vara lycklig och må bra.

 Förra hösten mådde jag ju pyton. Jag gick tillbaks och läste lite på bloggen om hur det var då. Ja hittade ett utkast som jag aldrig publicerade därför att det var så negativt och vidrigt. Fast jag är glad att jag sparade det för att det förklarade så bra hur dåligt jag mådde. Här kommer några rader av det jag skrev.



I magen flyger tusen fjärilar, i huvudet snurrar tusen tankar, bilder och ord. Rädslan inom mig är så himla otäck och farlig. Jag är full av gråt och olust till allt. Skulle vila lägga mig ner och skrika Fuck you till alla samtidigt som jag vill ropa kom och håll om mig. Men inget av det händer. Det fastnar inuti. Som en stor svart garn boll i halsen....

  Sakta men säkert och med proffshjälp så kom glädjen tillbaka, lusten och viljan. Det tog 7 månader innan jag kunde jobba 100% igen.  Därför, just därför så funderar jag på hur jag ska fortsätta känna mig glad och positiv till livet. Vad är det som gör livet meningsfullt? 

Är det pengar och arbete? Är det umgänget med familj och vänner? Är det ett tipptopp hem? 

Är det tid för vila och återhämtning? Är det det faktum att ha möjlighet att få göra sånt jag tycker är roligt, spännande och intressant? 

Klart att allt detta påverkar men som jag sagt innan, tiden räcker inte riktigt till. Det snurrar på så fort och jag har bråttom ni vet och jag blir trött. Jag kanske måste välja bort något (inte familjen så klart) eller delar av något och jag vet inte vilket jag ska ta för jag vill ha allt. Jag får fundera ett tag till. Söndag i dag och solen skiner, jag har lite att pyssla med i växthuset.

Kanske laga en god middag tillsammans med maken. Eller så är det nog bättre om han gör det själv förresten, lugnast så. Fniss! Ska köpa en present också och sedan sitta vid brasan när det skymmer.

Kram Pia 

8 kommentarer:

  1. Vet inte om jag besökt din blogg tidigare, men det tycks vara en liten slump att jag hittade hit tror jag, hihi...du skriver om att du inte mår så bra just nu ?...hösten kanske är en tid då man blir lite "down". Jag föreslår att du kikar in till min blogg...kanske finner du lite inspiration i mina två senaste inlägg ;))...ha det så bra och sköt om dig !!
    Bia

    SvaraRadera
  2. Ja du...livet är inte enkelt! Man måste bara få vara nere ibland, känna ingenting och tappa styrfart för att sen komma igen på något vis. Det är så befriande att du skriver om sånt här, hur du mår för oftast blir man matad med att alla har det TOPPEN! Jämt! Jag försöker också utreda vad lycka är...vad som MIG lycklig! Ingen lätt bit det där...
    Ha en fin söndag nu, njut av dagen och stunden och att du är du :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Önskar dig en bra söndag och jag tycker du är modig som skriver om detta.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  4. Lite klyschigt kanske, men livet är inte bara en lek utan även en dans på rosor. Vad menar jag med det?
    Det gäller att hitta de små, små sakerna i livet som ger glädje, som ger njutning och som fyller en med energi. Det gäller även att hitta de där som bara suger energi, inte ger något tillbaka och bara gör en nedstämd. Sen kommer det svåra, att välja och prioritera.
    Ha en fin start på nya veckan. Kram, Catarina <3

    SvaraRadera
  5. Ja inte är livet enkelt eller svaren lätta. Man får nog göra som du gör, ventilera det, fundera och hitta små stigar här o där. Själv har jag gått ner i tid på jobbet för att känna att jag hinner få ut något av livet för egen del. Det känns i plånboken men själen mår desto bättre.
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen inte lätt alls. Jag ska nog tänka lite extra på att gå ner lite i tid. Kanske det kan vara lösningen ett tag. / Pia

      Radera

Tack för dina ord och tankar.