torsdag 27 oktober 2022

Vardagslyx och julklappstips

Att servera onsdagsmiddagen på en planka känns lite lyxigt. Oj så avancerat kanske någon tänker. 

Men det är det verkligen inte. En snabbmatsrätt om man frågar mig. Jag gör helt enkelt iordning pulvermos och blandar i en äggula och kryddar lite extra. Stoppar ner moset i spritsen. Plankorna oljar jag in och så lägger jag på den tinade torsktyggen eller laxbiten eller den fisk man vill ha och kryddar med salt och peppar. Låter den bli nästan klar i ugnen innan jag tar ut plankorna och spritsar moset runt om. 


Går lika bra att klicka ut om man inte har en sprits. Under tiden fisken är i ugnen brukar jag vispa ihop en påse sås tex hollandaise eller Smögensås som jag sedan häller på innan plankan åker in i ugnen igen på hög värme så att moset blir gratinerat och fisken blir klar. 

Om man sen har räkor så kan man ju lägga på dem till serveringen och pynta med liten dillkvist. En liten tomat fick hänga med på ett hörn också. Tid för detta är ca. 25 minuter. Det är riktigt gott tycker jag. Så några ekplankor och en sprits med ett recept till är väl ett attans bra julklappstips.


Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Önskar jag hade den där plankan istället för kålpuddingen som snart ligger på min tallrik.
    Synd att jag inte har mina plankor kvar, men tack för inspiration.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Åhhh, saknar våra plankor som vi inte tog med oss till Spanien utan gav bort. Hur tänkte vi då 🙄🤔 egentligen.
    Såg mycket smarrigt och gott ut.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Mums! Bra tips och enkelt! Sånt gillas när magen knorrar :) De där plankorna verkar användbara!
    Ha en fin helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.