måndag 3 oktober 2022

Tomater och grumlingar

 Hur är det möjligt att tre plantor ger så många tomater?  Ja inte vet jag men nu är frågan vad man ska göra med dem. 

Äta dem som de är när de är mogna och röda såklart. Tänkte göra torkade tomater och lägga in i olja. Hacka några röda i bitar och frysa in går ju bra. 

Inlagda gröna har jag testat en gång men det var det ingen som riktigt gillade. 

Minns att jag för längesedan la tomaterna i en låda och ställde under kökssoffan. Med våra kalla golv så mognade de sakta och vi hade tomater till lucia. Nu har vi inte kökssoffan kvar men jag får väl hitta ett annat mörkt ställe att ha dem på. 

Mitt upp i allt tomattänkande och annat som snurrar i skallen så såg jag plötsligt svarta prickar eller skuggor som fladdrade framför ögonen. Jag viftade och hade mig men det försvann inte.  Googlade på det och fick svar. Glaskroppsavlossning. Det ska tydligen vara ofarligt men väldigt irriterande. Kallas för grumlingar.

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Oj, vad tomater du har fått.
    Gjorde inte du igen ketchup en gång har jag för mig 🤔.
    Men hitta ett mörkt och bra ställe för dem är ju bra.
    Om prickarna blir värre måste man väl söka för det.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Ett användningstips på gröna småtomater. Släng i dem halverade när du ugnssteker grönsaker. Tillför lite syra och blir jättegott!
    Prickarna, eller för mig såg de ut som maskar, brukar försvinna av sig själv. Men gör de inte det så ta kontakt med vården.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.